"Politikerna förstår inte kulturens betydelse"

Katarina Lindblad

Musikterapeuten Katarina Lindblad är doktorand i musikvetenskap vid Musikhögskolan i Örebro.

Örebroforskaren Katarina Lindblad uppmanar politikerna att åter öppna teatrar och annan scenkonst. Det skriver hon tillsammans med tre andra representanter från universitets- och kulturvärlden i Svenska Dagbladet.

I debattartikeln på Svenska Dagbladets kultursidor skriver författarna:

"Det är sorgligt att bevittna politikernas fundamentala brist på förståelse för kulturens betydelse för samhällsbygget – demokratiskt, hälsomässigt, upplevelsemässigt. Från höger till vänster finns det idag ingen som verkar ha vare sig kunskap eller intresse av att lösa de negativa effekter som ett nedlagt kulturliv har på medborgarna."

Förutom Örebroforskaren Katarina Lindblad medverkar professorerna Töres Theorell och Eva Bojner Horwitz samt skådespelaren Tomas Bolme. De menar att regeringen skyndsamt måste komma med förslag för att ändra reglerna för levande scenkonst, och att kulturen värde måste värnas.

Hela artikeln kan du läsa här.