This page in English

Nu kommer utbytesstudenterna till Örebro universitet

Katrin Wieder, Ellie Guéritte och Emma Ruiz framför flaggor och blågula ballonger.

Den här veckan välkomnas drygt 150 utbytesstudenter från 24 olika länder till Örebro universitet.
– För första gången sedan pandemin startade kan vi även ta emot studenter som reser hit från länder utanför Europa, säger Katrin Wieder, internationell studentassistent.

Foajén i Långhuset på Örebro universitet pyntas med flaggor och ballonger. Just nu pågår förberedelserna in i det sista för välkomnandet av de drygt 150 utbytesstudenter som i dagarna anländer till Örebro.

– Vi har valt att sprida ut mottagandet över fyra dagar för att det inte ska samlas för många människor på en och samma gång, berättar Katrin Wieder, internationell studentassistent vid Örebro universitet.

Utbytesstudenter i Långhuset på Örebro universitet.

Alla utbytesstudenter har bostadsgaranti i Örebro. Här kvitterar ett par studenter ut sina nycklar.

De flesta kommer från länder inom EU, som Frankrike, Tyskland, Spanien och Belgien. För första gången sedan våren 2020 kan även studenter från länder utanför Europa resa hit. Hittills under pandemin har utomeuropeiska studenter endast kunnat delta digitalt, från sina hemländer.

Försiktig återgång

– Nu kommer det studenter från till exempel Kina och Korea. Även om det fortfarande handlar om färre studenter än vanligt känns det bra att vi är på väg att långsamt försöka återgå till hur det var före pandemin. Vi har också vidtagit extra säkerhetsåtgärder för att minska risken för smittspridning nu när de nya studenterna anländer, säger Katrin Wieder.

Utbytesstudenter i Långhuset på Örebro universitet.

Ett gäng studenter från Danmark, Frankrike och Tyskland.

Även Ellie Guéritte, ordförande för studentföreningen Erasmus Student Network Örebro, ser positivt på att antalet internationella studenter vid Örebro universitet ökar igen.

– De internationella studenterna får inte bara lära känna en ny kultur här i Sverige. De får också ta del av varandras olika kulturer och erfarenheter. Det blir som ett stort globalt utbyte, säger hon.

Utbytesstudenter i Långhuset på Örebro universitet.

Utbytesstudenter från Tyskland och Korea får ett varmt välkomnande av studenter vid Örebro universitet.

Bostadsgaranti i Örebro

Under veckan får alla utbytesstudenter hämta en introduktionspåse med information, svenskt godis och andra saker som är bra att ha den första tiden i ett nytt land. Alla utbytesstudenter har också bostadsgaranti och kan kvittera ut en nyckel till sitt nya boende i Örebro.

– Vi försöker blanda de olika nationaliteterna så mycket som möjligt så att alla har chans att träffa studenter från andra länder. Vissa kommer även att dela korridor med svenska studenter, säger Katrin Wieder.

Utbytesstudenter i Långhuset på Örebro universitet.

Fyra studenter från Irland välkomnas av studenter vid Örebro universitet.

En av de som hjälper till med mottagandet av nya studenter är Emma Ruiz från Frankrike, som själv varit utbytesstudent och numera läser andra året på en masterutbildning i internationell rätt vid Örebro universitet.

– Det var ganska ensamt i min korridor förra läsåret, så jag ser mycket fram emot sällskap. Som fadder jobbar jag för att alla ska känna sig välkomna och trygga när de kommer hit. Jag vet precis hur vilsen man kan känna sig första dagarna, säger hon.

Text: Anna Lorentzon
Foto: Anna Lorentzon och Katrin Wieder