This page in English

Nu ska AI in på schemat för läkarstudenter

En läkarstudent vid Örebro universitet

Redan nu får läkarstudenter vid Örebro universitet en introduktionsföreläsning om AI – och snart blir det mer på schemat.

Svenska läkarstudenter behöver få undervisning i artificiell intelligens (AI). För första gången finns nu ett förslag till en läroplan för hur AI kan integreras i utbildningen.
– Det är en milstolpe, säger Marcus Krantz, systembiolog vid Örebro universitet och en av forskarna bakom arbetet.

Marcus Krantz är forskare i projektet X-Hide vid Örebro universitet och har tillsammans med Johan Sundström, kardiolog och professor vid Uppsala universitet lett den arbetsgrupp som tagit fram läroplanen. Arbetet finansieras av WASP-ED, ett utvecklingsprogram för utbildning som drivs av Marianne och Marcus Wallenbergs stiftelse.

Ett lagarbete bakom läroplanen

Utbildningsplanen har tagits fram i en bred arbetsgrupp med AI-experter, läkare, jurister och pedagogiska utvecklare. Personer från Örebro universitet, Uppsala universitet, Läkemedelsverket och Epiroc har bidragit.

– Läroplanen är verkligen ett resultat av teamwork. Det här hade aldrig gått utan att vi kombinerade olika kompetenser och perspektiv, säger Marcus Krantz.

Marcus Krantz.

Marcus Krantz.

Sexton digitala moduler – för studenter och yrkesverksamma

AI-undervisningen delas in i fyra nivåer: introduktion, teori, tillämpning och fördjupning. Totalt kommer det att skapas sexton moduler som är tillgängliga online. Tanken är att landets olika läkarprogram ska kunna använda modulerna på ett sätt som passar deras upplägg.

– Vi rekommenderar att de digitala modulerna kombineras med studentaktiv undervisning som seminarier, labbar, case-diskussioner och basgruppsfall, säger Marcus Krantz.

Förhoppningen är att även yrkesverksamma läkare ska kunna ta del av utbildningen. AI används redan i vården, men utvecklingen går snabbt och kräver nya kunskaper.

– Som läkare behöver du kunna förstå både möjligheter och utmaningar – hur modellerna är tränade, risker för bias och etiska frågor. Förmågan att kritiskt diskutera AI-modellers resultat är avgörande, säger Marcus Krantz.

Redan påbörjat arbete

Arbetet med att skapa de sexton utbildningsmodulerna och implementera dem i utbildningen är i gång. Marcus Krantz har nyligen tillträtt en ny roll som AI-utvecklare vid Institutionen för medicinska vetenskaper.

– Läroplanen är en viktig start, men nu återstår det omfattande arbetet med att bygga innehåll och se till att det används i praktiken. Vi har en plan för vad som ska göras – och nu har vi också förutsättningar att ta nästa steg, säger Marcus Krantz.

Integrering av AI i läkarprogrammet

Projektet är ett samarbete mellan forskare, AI-experter, läkare och pedagogiska utvecklare från Örebro universitet, Uppsala universitet, Epiroc och Läkemedelsverket. Det finansieras av WASP-ED, ett utvecklingsprogram för utbildning som drivs av Marianne och Marcus Wallenbergs stiftelse.

WASP-ED är en del av ARC, AI, Robotics and Cybersecurity Center vid Örebro universitet. Life science och hälsa är ett av ARC:s centrala tillämpningsområden och samhällsutmaningar, med beröringspunkter till forskning inom både AI, robotik och cybersäkerhet.

Här är läroplanen för AI på läkarutbildningen

I: Introduktion

  • AI i vården
  • Från intelligens till artificiell intelligens
  • Data, modeller och bias
  • AI:ns historia

II: Teori

  • Symbolisk AI och expertsystem
  • Maskininlärningens grunder
  • Visualisering av data, modeller och analysresultat

III: Tillämpning

  • Grundläggande maskininlärning bortom artificiella neuronnät
  • Artificiella neuronnät, djupinlärning och transformers
  • AI i praktiken: Klinisk användning av AI
  • Kvalitet och utvärdering av AI-verktyg

IV: Fördjupning

  • Risk och säkerhet i AI
  • Överföringsinlärning
  • Sociala och ekonomiska effekter av AI i vården
  • Framtidens medicinska AI
  • Livslångt lärande inom AI

Text: Anna Lorentzon
Foto: Emelie Skogum, Anna Lorentzon