Från Tahrirtorget till semla på Slottet

Mahitab Ezz El Din, doktorand vid akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskap på Örebro universitet, är tillbaka i Örebro efter några omtumlande veckor i hemstaden Kairo. Där nere var hon till hjälp för journalister, som skildrade händelserna, något som landshövding Rose-Marie Frebran uppmärksammade i sitt tal på årets akademiska festhögtid i februari.

– När Mahitab kommer hem, ska jag bjuda henne till Slottet, sade landshövdingen då och på Internationella kvinnodagen blev det av. Mahitab bjöds på fettisdagssemla tillsammans med Stig-Arne Nohrstedt och Anna Roosvall vid Global Journalism-programmet.

– Det var fantastiskt att få vara en del av revolutionen, att se vilken stolthet som byggdes upp och hur bra allt fungerade. Människor hjälpte varandra, det var verkligen folkets vilja, som hade en sådan otrolig kraft, berättade Mahitab.

För att komma fram till Tahrirtorget fick man köa, en kö för frihet, och för första gången upplevde Mahitab hur människor köade med tålamod och hur man underhöll varandra under väntan.

– De egyptiska kvinnorna spelade en stor roll, de organiserade sjukvård och såg till att det kom fram mat och vatten.

Mediernas roll

Hon berättade också vilken stor roll de internationella medierna spelade för att regimen inte kunde slå tillbaka. Hon arbetade med SVT-journalisten Claes JB Löfgren och berättade för landshövdingen om flera dramatiska situationer.

– Vi blev hejdade av civila poliser, som tvingade fotografen att radera de bilder han tagit. Vi ett annat tillfälle var det en mobb som hejdade oss och då fick vi söka oss till militären, dom gick det i alla fall att förhandla med.

Stig-Arne Nohrstedt berättade att Mahitab mitt under de kaotiska dagarna i Kairo bett om ursäkt för att hon inte haft så mycket tid att arbeta med sin avhandling.

– Vi var ju mest oroliga för hennes säkerhet.

Torget var säkrast

Det var också hennes man, Ahmed El Gody, också han verksam vid Örebro universitet. Mahitab var med parets barn i Kairo, men hon sa till sin man att hon var på den allra säkraste platsen i landet – Tahrirtorget.

Mahitab Ezz El Dins forskning, som ska bli till en doktorsavhandling, handlar om hur medier beskriver konflikter mellan olika kulturer. Hennes exempel är Nerikes Allehandas publicering av Muhammed-karikatyren, Gazakonflikten 2009 och Frankrikes bannlysning av slöjor. Hon vill berätta hur mediernas berättelser, beroende på omständigheterna, kan förstärka eller förminska konflikterna.

Oro för avgifterna

Hon är också verksam som lärare vid Global Journalism-programmet, som Stig-Arne Norstedt var en av initiativtagarna till och som Anna Roosvall är ansvarig för nu. De tog chansen att berätta för landshövdingen om oron för vad de nya reglerna om avgifter för studenter utanför EES-ormådet kan få för konsekvenser för programmet.

– Vi har nu 28 studenter från 16 olika länder, de allra flesta utvecklingsländer. Vi hade över 500 sökande till den senaste intagningen, sade Anna Roosvall.

Landshövdingen, som var mycket stolt över Örebro universitets närvaro i Kairo under de historiska dagarna, ville gärna göra vad hon kan för att utbildningen ska kunna ha en fortsatt hög kvalitet.

Text: Lars Westberg