Robotikforskare vann förstapris i EU-tävling

Forskningsprojektet ExCITE, som leds av Örebro universitet, har utsetts till det mest lovande av nära 80 EU-projekt inom samma område. Det handlar om att ge äldre människor bättre livskvalitet med hjälp av modern teknik. En mobil robot med webbkamera, mikrofon och bildskärm ska motverka social isolering och ge ökad trygghet i hemmet.

Nytänkande, nytta för användarna och kommersiell potential – projektet ExCite uppfyllde kriterierna med råge och kammade därmed hem förstapriset i den prestigefyllda tävlingen.

- Vi är stolta, glada och lite omtumlade. Bakom framgången ligger ett fantastisk lagarbete där alla har spelat en lika viktig roll, säger Silvia Coradeschi, professor i informationsteknologi vid Örebro universitet, som koordinerar ExCITE.

Den så kallade Giraffroboten testas just nu av äldre personer i Sverige, Spanien och Italien. Roboten, som har utvecklats av företaget Giraff AB i Västerås, är en fjärrstyrd, mobil robot med kamera och bildskärm som gör det möjligt för vårdpersonal och anhöriga att snabbt och lätt få kontakt med en patient eller familjemedlem. Personen som ringer upp kan dessutom styra roboten och följa med runt om i hemmet.

Lätt att använda

- Vi tror att det finns en stor potential att öka det sociala umgänget för äldre, och därmed minska risken för isolering, ensamhet och depression, säger Lena Almquist vid Örebro kommun, som har testat Giraffroboten över en längre period på en dagrehabilitering i Örebro.

- Men för att kunna utveckla en lösning som fungerar behöver vi involvera de människor som ska använda systemet tidigt i utvecklingen. Det är kärnan i projektet ExCITE – att testa och utvärdera

- Giraffroboten är lätt att använda och kräver inte några tekniska förkunskaper. Den har dessutom en förhållandevis enkel teknik. Det är en viktig faktor för att få ner kostnaden när produktionen har kommit i gång, säger Stephen von Rump, VD för Giraff AB.

Men innan dess ska ExCITE fortsätta testerna i två år till, i nära samarbete med de tilltänkta användarna, eftersom det är deras behov som ska styra utvecklingen.

Tolv testplatser

- Vi har redan varit i gång ett år, och sammanlagt kommer vi att testa Giraffroboten på tolv platser i Sverige, Spanien och Italien. Det ger oss också möjlighet att se om exempelvis kulturella skillnader spelar någon roll, säger Annica Kristoffersson, doktorand inom ExCITE, som jobbar med testmiljöerna.

- Just den långsiktiga utvärderingen och samspelet med användarna är en av de faktorer som gör vårt projekt unikt. Det är det som krävs för att innovativa idéer verkligen ska komma till nytta. säger docent Amy Loutfi, en av forskarna inom projektet.

ExCITE är ett samarbete mellan forskare i Örebro, Rom och Malaga, samt Giraff AB. Budgeten på 30 miljoner kronor finansieras av EU-programmet Ambient Assisted Living (AAL) och den svenska innovationsmyndigheten Vinnova. Projektet har också fått stöd av Robotdalen och NovaMedTech.

Text: Ingrid Lundegårdh