ForskarFredag Europas största vetenskapsfest

Nu på fredag är det dags för ForskarFredag, vetenskapsfesten som firas på 28 orter över hela landet, däribland i Örebro – och samtidigt i ett trettiotal länder runtom i Europa. I Örebro har startskottet redan gått och Örebro universitet lånar ut forskare till högstadie- och gymnasieskolor under hela veckan. På fredag avslutas ForskarFredag med tävlingen Forskar Grand Prix.

Forskar Grand Prix

En ny nationell tävling i konsten att tala om forskning. Vem är bäst i Sverige på att presentera sin forskning? På bara tre minuter ska forskaren berätta om sin forskning på ett så fängslande, inspirerande och pedagogiskt sätt som möjligt. Publiken och en jury bestämmer tillsammans vem som vinner. En av nio deltävlingar äger rum i Örebro fredagen den 28 september. Finalen är i Stockholm den 4 december.

Kom och rösta!

Fredagen 28 september

Konserthuset 17.30-19.00

Biljetterna är gratis.

Beställ biljetter: This is an email address

– ForskarFredag vill visa hur spännande och roligt det är med forskning, och hur den berör oss alla, säger Karin Larsdotter, projektledare vid Vetenskap & Allmänhet, VA, som koordinerar ForskarFredag i Sverige.

Örebro universitet har valt att låna ut forskare till skolor under hela veckan för att kunna nå så många som möjligt. Målet är att stimulera ungdomars intresse för vetenskap och lyfta fram forskning som ett yrkesalternativ.

– Det är inte många barn och ungdomar som har det i tankarna när de funderar över framtida jobbmöjligheter. Det är tredje året vi lånar ut forskare och det har varit uppskattat av skolorna – men också av forskarna, säger Anna-Karin Frih, som är projektledare för ForskarFredag i Örebro.

Ny nationell tävling

Nytt för i år är Forskar Grand Prix, en tävling där forskare tävlar i bästa kortpresentation av sin forskning. Forskar Grand Prix i Örebro går av stapeln den 28 september i Konserthuset klockan 17.30-19.00. Efteråt har alla möjlighet att mingla med forskarna.

– Då kan man passa på att fråga lite mer om deras forskning eller om hur det är att vara forskare, säger Anna-Karin Frih, som är projektledare för ForskarFredag i Örebro.

Som en del av ForskarFredag genomförs också massexperimentet Riskbilden, där mer än 3 300 elever tar bilder av sådant de upplever som riskfyllt i sin vardag. Bilderna kommer sedan att analyseras av en forskare i sociologi. Riskbilden är ett samarbete med Mittuniversitetet och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap genom webbplatsen DinSäkerhet.se.

Fjärde fredagen i september

– I Riskbilden får barn och ungdomar medverka i riktig forskning, och för forskaren är materialet de bidrar med ovärderligt, säger Karin Larsdotter.

ForskarFredag är en del av EU-kommissionens Researchers' Night, som firas den fjärde fredagen i september varje år över hela Europa. Arrangör av ForskarFredag Örebro är Örebro universitet. ForskarFredag och Forskar Grand Prix samordnas av Vetenskap & Allmänhet och genomförs med stöd av EU-kommissionen, Vetenskapsrådet, VINNOVA samt forskningsråden FAS och Formas.