Linje 14 öppnar dörren till universitetet

Under två veckor har högstadieelever från Vivallaskolan och Mikaelskolan besökt universitetet. Besöken arrangerades av Linje 14, ett samarbete mellan Örebro universitet och Örebro kommun, som arbetar för att skapa intresse och motivation för högre studier hos ungdomar från studieovana miljöer. När högstadieungdomarna själva beskriver Linje 14 står projektet för engagemang och omtanke.

– Det känns som om de verkligen bryr sig om min skolgång, säger Malin Sandström, som går i klass 9B på Vivallaskolan.

Linje 14 erbjuder elever vid Vivallaskolan och Mikaelskolan omfattande läxhjälp, lektioner med lärare på Örebro universitet, möten med forskare och ett kontaktnät av studentambassadörer. Under de senaste två veckorna har Mikaelskolans och Vivallaskolans nior varit på universitetet och haft prova-på-lektioner, rundvandringar och besökt studentbostäder.

Klass 9C från Vivallaskolan fick prova på en föreläsning med Helen Andersson, som är lärare och forskare i medie- och kommunikationsvetenskap vid Örebro universitet. Hon har varit med sedan Linje 14 startades och den här gången höll hon en föreläsning om reklam och om att läsa bilder. Tillsammans med Helen Andersson diskuterade eleverna vad bilderna säger om vårt samhälle och om vad det innebär att vara tjej respektive kille i dag.

Vana att ställa frågor

– Ungdomar är enormt duktiga på att läsa bilder men jag vill att de ska börja fundera över vad de ser och börja granska bilderna närmare. Det är alltid oerhört roligt att arbeta med ungdomarna inom Linje 14. De är vana att ställa frågor och det finns alltid mycket energi i rummet.

– Jag vill visa att högre utbildning ger nya perspektiv och att det är oerhört viktigt att kunna kritiskt ifrågasätta det man möter i medier eller i reklam. Men framför allt vill jag vara med och försöka visa att högre utbildning är för alla som vill, säger Helen Andersson.

Studiebesöken är ett möte med en ny sorts undervisning men det handlar inte bara om innehållet och formen utan också om tid och rum.

– De är vana vid att sitta stilla i 40 minuter. Nu får de prova att en föreläsning på närmare två timmar för att se hur det känns. Det kan verka avskräckande, men när de provar på brukar de märka att tiden går fort och att de lär sig mycket, säger Åsa Wedholm-Olsson, som har varit ansvarig för verksamheten sedan den startade.

Ansågs töntigt att plugga

När Linje 14 startade 2003 låg Vivalla och Lundby i botten i statistiken över utbildningsnivån i olika bostadsområden i Örebro. Det konstaterades att eleverna där hade svårare att klara målen för att få godkänt på grund av sina egna och sina föräldrars otillräckliga språkkunskaper. Dessutom ansågs det töntigt att plugga.

– I dag har vi en helt annan bild. Ungdomarna är otroligt målmedvetna och kämpar hårt för att gå vidare till gymnasiet och till högre studier. Redan när man väljer gymnasieprogram funderar man tillsammans med sina föräldrar på vad man ska plugga på universitetet senare. Det är en mycket positiv utveckling, säger Åsa Wedholm-Olsson.

Den bilden får stöd i den senaste utvärderingen av Linje 14, som visar att 80 procent av eleverna inom projektet nu vill studera vidare på högskola eller universitet. Hela 87 procent av eleverna på Vivallaskolan vill läsa på universitet eller högskola. Dessutom visar statistik att Vivallaskolans elever nu går vidare till högre utbildning i större utsträckning än riksgenomsnittet. Detta trots att endast 8 procent av deras föräldrar haft möjlighet att själva studera vidare.

– Jag tror att vi gör skillnad när vi hjälper ungdomar från Vivalla och Baronbacken "hitta dörren till universitetet", säger Åsa Wedholm-Olsson.

Eleverna ska ha en valmöjlighet

– Vi är noga med att understryka att det är OK att även bli till exempel hårfrisörska. Men eleverna ska ha en valmöjlighet och förstå att det finns fler yrken att välja på än dem som de kanske kommer att tänka på först. I områden där ungdomar sällan känner någon som studerat vidare är detta extra viktigt, säger Åsa Wedholm-Olsson.

Utöver studiebesök och läxhjälp håller Linje 14 i studieteknikkurser, workshops om framtid och utbildning samt information till ungdomarnas föräldrar om högre studier bland annat i samband med gymnasieval.

– Vi får alltid hjälp, när vi behöver hjälp. De är engagerade och kommer förbi och säger "du hänger väl med", säger Betim Hashani, som går i 9C på Vivallaskolan. Han använder sig av läxhjälpen för att till exempel förbereda sig inför prov.

– De har varit en stor hjälp för mig och ställer alltid upp och svarar på frågor, säger Kalid Abdi, som också går i klass 9C på Vivallaskolan.

Studentambassadörer sporrar och stöttar

Eleverna berättar att studentambassadörerna inte bara har sporrat och stöttat dem i skolarbetet utan också fått dem att öppna upp för tanken att högre utbildning är för alla. De är positiva förebilder som visar att allt är möjligt.

– De har berättat om hur man klarar det ekonomiskt – om hur studielån fungerar, säger Malin Sandström.

– Jag var rädd för att man inte skulle ha någon fritid över om man gick på universitetet, men studentambassadörerna har ju till och med tid att komma och hjälpa oss, säger Betim Hashani.

Åsa Wedholm-Olsson berättar att många skrattade när de drog igång den frivilliga läxhjälpen och sade att ingen skulle komma.

– Åsa, det här är ju Vivalla, folk struntar i skolan! Men när de fick träffa studenter som hette Mohamed, Fartun, Sofie och Abdel som var "vanliga" och som hade gått på samma skola, hängt på gården eller i centrum, började de fundera lite annorlunda. Om de kunde måste väl också jag kunna, säger Åsa Wedholm-Olsson.

Det lönar sig att lägga ner tid på skolarbetet

Studenterna är viktiga som förebilder i sin egenskap av unga vuxna med ämneskunskaper. De är levande exempel på att det lönar sig att lägga ner tid på skolarbetet. Flera av studentambassadörerna är före detta elever från de båda skolorna.

– I dag har vi cirka 50 aktiva studentambassadörer från många utbildningar. Vi har bland annat blivande jurister, läkare, ingenjörer, socionomer och lärare. Studentambassadörerna gör ett fantastiskt arbete och genomgår en speciell utbildning för att arbeta som studentambassadör.

­­– Frågorna har varit lika många som de ungdomar vi har träffat. De har frågat om allt. Vi har haft en unik möjlighet att bemöta ungdomarna som individer och relatera till deras egna drömmar om framtiden, yrkesval och utbildning.

– Bara några få har varit ointresserade av att diskutera frågor som rör framtidsmöjligheter, drömmar, studier och yrkesval med oss. Alla kommer säkert inte att plugga vidare men nu vet alla att det är en möjlighet som finns och som finns till för alla, säger Åsa Wedholm-Olsson.

Text: Linda Harradine