Örebroforskare på tredje plats i Forskar Grand Prix

Tävlingen Forskar Grand Prix är en ny satsning med syftet att sprida kunskap och samverka med det omgivande samhället. Martin Eriksson Crommert, som vann deltävlingen i Örebro med sitt lugn och sin lök, hamnade på tredje plats i den nationella finalen inför ett fullsatt Debaser Medis i Stockholm.

I den nya tävlingen Forskar Grand Prix ska forskaren på bara tre minuter berätta om sin forskning på ett så fängslande, inspirerande och pedagogiskt sätt som möjligt. Publiken och en jury bestämmer tillsammans vem som vinner.

Alla tävlande forskare hade blivit coachade i presentationsteknik och berättande för att kunna göra så bra framträdanden som möjligt. Det var framförandet, strukturen och innehållet som bedömdes. Det är med andra ord en tävling i det bästa sättet att presentera och kommunicera, inte i att vara den mest framgångsrika forskaren.

Samspel mellan muskler i mage och rygg

Martin Eriksson Crommert utgick från frågan om det är sant att man måste ha en stark mage för att få en stark rygg för att beskriva det invecklade samspel som sker mellan våra olika muskler i mage och rygg. Ett samspel som gör det möjligt att möta de krav som ställs på ryggraden i olika situationer.

Med sitt lugn och sin lök, som fick illustrera magen med tanke på form och färg men framför allt för de många lagrens skull, vann han både publikens och juryns röster i deltävlingen i Örebro i september. I Stockholm tävlade han mot forskare från åtta andra universitet och högskolor och hans presentation räckte till en tredje plats.

– Jag ville ge publiken en del svar på de många frågor som finns om ryggen under mina tre minuter. Det var roligt att få testa en ny arena och ett nytt sätt för att berätta om min forskning Det känns självklart oerhört bra att vara bland de tre bästa i Sverige, säger Martin Eriksson Crommert.

Den nationella finalen anordnas av Vetenskap & Allmänhet i samarbete med forskningsråden FAS, Formas, Vetenskapsrådet och Vinnova. Efter ett lyckat första år har de fyra råden bestämt sig för att ge fortsatt stöd till Forskar Grand Prix.

– Det är roligt att forskningsråden satsar på Forskar Grand Prix även nästa år. Vi har redan börjat planera inför att hålla en av deltävlingarna i Örebro, eftersom vi tycker att det är ett bra koncept. Det lockar även dem som annars inte brukar gå på arrangemang som handlar om forskning. Det är en rolig men också lärorik upplevelse, säger Anna-Karin Frih, projektledare för Forskar Grand Prix i Örebro.

I juryn satt Göran Östlin, professor i astronomi vid Stockholms universitet, Patrik Hadenius, journalist och chefredaktör för bland annat tidningen Forskning & Framsteg och Anna-Lena Brundin, skådespelerska och komiker. I första omgången startade Martin som nummer ett men fick klara fyror från hela juryn för ett lugnt och pedagogiskt framförande som väckte intresse.