Världsrekordförsök i läsning

I dag höll författaren Martin Widmark en läslektion för 4 500 elever på 85 skolor runt om i Sverige. Målet var att slå ett slag för läsningens betydelse, väcka läslust hos barn och samtidigt sikta på ett världsrekord. I Örebro deltog Almbyskolan och på plats för att inleda lektionen fanns Ingela Korsell, forskare i pedagogik vid Örebro universitet och barn- och ungdomsförfattare.

Det tidigare världsrekordet från 2010, arrangerades av tidningen The Evening Standard i London, och det engagerade 2 900 elever på 29 olika platser. Lektionen höll på i 30 minuter. I Sverige ägde försöket rum i dag, på Världsbokdagen, och arrangerades av Vetenskapsfestivalen. Martin Widmark stod på Konserthusets scen i Göteborg och samtidigt kunde tusentals skolelever följa lektionen via internet.

– Man läser för att hålla alla dörrar öppna. Om man struntar i att läsa stängs en massa dörrar. Man kan inte läsa de böcker man vill och man kan inte utbilda sig till vad man vill, sade Martin Widmark.

Första läsupplevelsen

Han berättade om sin första läsupplevelse och om hur bokstäverna kom till liv och hur han försvann in i boken. Att det är viktigt att läsa hade eleverna hört många gånger förut men både Martin Widmark och Ingela Korsell, på plats i Örebro, betonade att det också är roligt. Att man går miste om något om man inte läser.

– När jag var i er ålder drabbades jag av läslustbacillen. Det hoppas jag att ni får uppleva, sade Ingela Korsell till klasserna på Almbyskolan innan världsrekordförsöket startade.

– Om man tycker det är roligt att läsa. Om man har fått en läsupplevelse, då vill man ha mer och söker efter nya kickar.

– Min forskning handlar om just läs- och skrivundervisningen i skolan. Jag undersöker vilka texter lärare använder i undervisningen, vad de gör med dem och varför. Det är så mycket som hänger ihop med text. Att kunna läsa kritiskt, att kunna ta ställning i olika frågor och kunna vara en demokratisk medborgare, säger Ingela Korsell, som tidigare har arbetat som lärare och dessutom är författare.

Var kommer inspirationen ifrån?

Eleverna hade lyssnat till hennes radioföljetong Spöket som försvann, som hon skrivit tillsammans med deckarförfattaren Åsa Larsson, och hade många frågor. De undrade till exempel var hon fick inspiration från. Ingela Korsell berättade att hon får inspiration från händelser i vardagen och att hon skriver för att det är så roligt. Även Martin Widmark svarade att han skrivit så många böcker för att han tycker att det är roligt att skriva.

Under världsrekordförsöket fick eleverna läsa en bit ur Martin Widmarks nya bok Vampyrernas bal och tillsammans med författaren diskutera olika delar av det de läst. Alla klasser som deltog i försöket kommer att få varsin bok för att kunna läsa resten av berättelsen.

Läst om Nelly Rapp tidigare

Agnes Förnell, Gustav Tell, Manne Frih, Tora Zimmerman och Kajsa Johansson hade alla läst böcker om Nelly Rapp, huvudpersonen i Vampyrernas bal, tidigare.

– Det var en intressant lektion. Den gick snabbare än jag trodde den skulle göra. Det är viktigt att läsa. Annars kan man inte få jobb, inte se engelska tv-serier, inte läsa skyltar eller lära sig fakta, sade Agnes Förnell i klass 4B efteråt.

– Jag brukar läsa på kvällen för att det är kul. Till exempel böckerna om häxfolket av Jo Salmson, säger Kajsa Johansson.

Gustav Tell berättar att han tycker om deckare medan Tora Zimmerman läser både roliga och spännande böcker. Manne Frih föredrar roliga böcker som till exempel Dagbok för alla mina fans av Jeff Kinney.

– Huvudsaken är att man läser, avslutar Ingela Korsell.

Text: Linda Harradine