Mukwege om hur kvinnors kroppar blir till slagfält

Roten till att flickors och kvinnors kroppar görs till slagfält är ojämlikheten mellan könen och det behövs en moralisk revolution och det är alla människors ansvar att bidra till en förändring. Det var budskapet från Dr Denis Mukwege, verksam vid Panzisjukhuset i Bukavu i östra delen av Kongo-Kinshasa, när han gästade temadagen om Mäns våld mot kvinnor på Örebro universitet.

Stina Berge, t v, från Yannenga Progress tolkade Dr Denis Mukwege och Ann-Charlott Callerstig från Centrum för feministiska samhällsstudier var moderator.

Musikhögskolans aula var fylld till sista plats, ja alla i kön kom inte in, när Dr Mukwege berättade om förhållandena som leder till att hans sjukhus får ta emot tusentals offer för det sexuella våld, som framförallt flickor och kvinnor utsätts för. Ett exempel som särskilt grep publiken och som säger mycket om den karaktär och grymhet våldet har och vilka konsekvenser det får för både individer och samhället var när en gravid kvinna kom till hans sjukhus.

– Hon var i sjunde månaden och graviditeten var ett resultat av att hon blivit våldtagen av en grupp soldater, som också mördade hela hennes familj. Hon födde sitt barn på sjukhuset och vi övertalade henne att ta med barnet hem. Men när barnet var tre månader kom hon tillbaka till sjukhuset och sa att varje gång hon såg sitt barn, tänkte hon på hur hennes familj mördades och hon själv blev våldtagen, hon orkade inte med det och lämnade sitt barn.

Planerade övergrepp

Övergreppen är metodiska och planerade, de trasar inte bara sönder människorna, de förstör sociala strukturer, de driver människorna från sina hem och sin försörjning. Som vapen i krig är de kraftfulla och billiga och de får följder för flera generationer.

Dr Denis Mukwege och Stina Berge från Yannenga Progress.

– Det går inte att säga att det inte är organiserat när hela byar med 200 kvinnor våldtas, ofta inför publik och av grupper av män, sade Dr Mukwege. Han menar att vi alla har en del i det här våldet eftersom det utövas i det område där det metaller, som är viktiga råvaror i mobiltelefoner och annan elektronik. Att behärska gruvorna ger inkomster till krigsherrarna.

Jämställdhet är grunden

Denis Mukwege började arbeta som förlossningsläkare i Bukavu för att förbättra mödrahälsovården och minska spädbarnsdödligheten. Men han märkte snart att flickor och kvinnor som skadats genom sexuellt våld var ett mycket större problem och han har tagit emot över 40 000 patienter med sådana skador, ändå är mörkertalet stort.

– Allt börjar tidigt, redan när familjen skickar sonen till skolan, men dottern får stanna hemma präglas det en skillnad mellan könen, att mannen är mer värd. Jämställdhet är grunden för att vända utvecklingen.

I förra veckan meddelade EU-parlamentet att Dr Mukwege utsetts till årets Sacharovpristagare.

Alla kan bidra

– Men priser är inte värda något om de inte förändrar något i mitt land, säger han. När jag får pris av EU är det 28 länder som står bakom det och också borde visa det i andra handlingar. Vi måste sätta en tydlig gräns för våldet, dra en röd linje!

Musikhögskolans aula var fullsatt under Dr Denis Mukwages föreläsning.

Han vill se en tribunal med stöd av både EU och FN, att det internationella samfundet inser vilket pris de råvaror har som bidrar till välståndet. Att få till konkreta åtgärder för fred och utveckling kan alla bidra med genom olika former av påtryckningar.

Dr Denis Mukwege har haft ett omfattande program under sitt besök i Örebro. I onsdags föreläste han på Universitetssjukhuset, på torsdagen var han på Örebro universitet, på fredagen var det fredskonferens i Filadelfiakyrkan och fredsgala på Slottet samt på lördagen. Han hade också hunnit med avstickare för inspelningar med Malou von Sivers i TV4 och Skavlan i SVT. Värdskapet i Örebro delades mellan Örebro universitet, landstinget, kommunen, Yennenga Progress och Rotary Örebro samt en rad andra organisationer.

Text och foto: Lars Westberg