Alumnintervju: Häftigt att se människor växa

Jennie Karlsson är en av de lärarstudenter som har utbildat sig vid Örebro universitet. Efter 15 år i hotell- och restaurangbranschen tyckte hon att det var dags för nya utmaningar.

Jennie Karlsson

Namn: Jennie Karlsson. Yrke: Grundskollärare, Hagaskolan i Kumla. Examen: Lärarexamen, riktad mot grundskolans tidigare år, F-6, i ämnena samhällskunskap, matematik och naturkunskap. Foto: Kicki Nilsson

- För mig var läraryrket inget självklart val från början, utan något som växte fram med tiden. Jag såg också klara kopplingar mellan mitt tidigare yrkesval och läraryrket. Om man förenklar det hela så handlar det i slutänden om att möta människor, kommunicera och skapa bra förutsättningar för att alla ska bli nöjda.

Är det så enkelt?

– Nej. Gränsen mellan att vara lärare och inte lärare är mycket svår att dra och man brottas ofta med tiden och den där känslan av att inte räcka till. Men bortsett från det får man vara aktiv och kreativ inom ganska fria ramar. Mötet med barnen, föräldrarna och kollegorna gör att det helt enkelt är väldigt roligt att vara lärare.

Vad är det bästa med att vara lärare?

– Det häftigaste i det här jobbet är att få dela den där stunden när man ser att det verkligen händer någonting med lärprocessen. Den där aha-upplevelsen där eleven märker att hen faktiskt har lärt sig någonting. Det är kul att vara med på den resan, när man ser att människor växer trots alla olika förutsättningar och olikheter som finns på en skola i dag. Att diskutera och prova på olika pedagogiska frågor med kollegorna är också en väldigt givande del av yrket.

Hur ser du på lärarutbildningen?

– Vid universitetet inhämtar man mycket välbehövlig teori och man har ständigt tillgång till den allra senaste forskningen. Det jag saknar mest är de där diskussionerna i seminariegrupper utifrån ett givet teoretiskt underlag. Det är en härlig tid att vara student och väldigt utvecklande. Det är möjligt att den känslan blev ännu tydligare för mig som hade haft en yrkesbana innan jag blev lärare. De där åren vid universitetet framstår som en förmån.

Läraryrket och lärarutbildningen står ständigt på agendan i den offentliga debatten. Påverkar det dig?

– Det skulle bli ganska jobbigt om man tar allt som sägs i media på för stort allvar. Det får inte påverka vardagen. Vi måste jobba långsiktigt och professionellt oavsett det som sägs och skrivs. Alla verkar i alla fall någonstans vara överens om att läraryrket är mycket viktigt, så det är väl egentligen en bra sak.

Vad säger du till unga människor som funderar på att bli lärare?

– Vill du arbeta med människor i en kreativ och omväxlande miljö – tveka inte! Läraryrket är större än bara själva lärprocessen. Mycket större. Man får faktiskt daglig kontakt med en mängd olika livsöden. Det gör jobbet minst sagt stimulerande.