This page in English

Örebrostudenter satsar på Musikhjälpen

Nu har Musikhjälpen intagit Stortorget i Örebro med sin berömda glasbur. Studenter på Örebro universitet bjuder i veckan på ett späckat schema, allt för att samla in pengar till det som är årets tema: barn i krig har rätt att gå i skola.

– Nu är det dags för oss att visa vad vi går för, säger Lovisa Widén som sitter med i projektgruppen.

Här är ett axplock av aktiviteter som studenter vid Örebro universitet är engagerade i:

*Tisdag finns måltidsekologer på Stortorget för att tillaga och bjuda på ”skräpmat”, alltså mat lagad av råvaror som är svårsålda i affärer eftersom de kan ha passerat bäst-föredatum.

*Tisdag är också Luciadagen och Örebrostudenterna satsar på att visa upp Örebros längsta Luciatåg någonsin, på Stortorget kl 17.30.

*Studenter arrangerar också ”Ninja Warrior” i gymnastiksal G2 på universitetet mellan kl 11 och 15 på tisdagen.

*Studenter på musikproducentprogrammet kommer att ta plats i buren under natten.

Annat som händer under veckan är: ett kickbike race, en nattfest vid buren på Stortorget och en ”superman challenge”. Och mycket mer. Måndag kväll drar allt igång för att avslutas på söndag.