Studenter framgångsrika i rättegångsspel

Tarik Radwan, som coachade laget, på plats i Haag med David Silverlid, Johanna Kastensson och Kristin Carlberg.

Tre Örebrostudenter representerade Sverige i en internationell rättegångstävling i folkrätt i Haag. David Silverlid, Johanna Kastensson och Kristin Carlberg kom på fjärde plats och tävlingen gav mersmak. Alla tre är säkra på att de vill arbeta med folkrätt i framtiden.

– Folkrätt är kul och utmanande och dessutom är det ibland det enda som finns kvar som skydd för människor. Det är rätt väg att gå om man vill arbeta för en bättre värld, säger David Silverlid.

Under förra veckan tävlade 25 lag från 24 europeiska länder i Telders International Law Moot Court Competition. Studenterna får ta sig an ett fiktivt fall som involverar flera stater och berör aktuella frågor. I år stod flyktingrätt och havsrätt i fokus men också frågor kring immunitet och jurisdiktion.

Studenterna ska kunna argumentera för båda parter och det lag som har bäst argument och kan framföra dem på ett slagkraftigt sätt vinner. Det gäller alltså att planera och kunna sitt fall utan och innan. Örebrostudenterna blev fyra totalt men när det gällde muntlig framställning kom de på andra plats.

– Det är viktigt att förstå vad som händer när vi tillämpar en rättsregel. Vi måste visa att vi har kunskap och förstår rättskällorna som vi hänvisar till. Dessutom vet de som håller i tävlingen vilka argument som är svaga och innehåller för lite fakta och vi måste presentera dem så bra som möjligt, säger Kristin Carlberg.

Förberett sig i nästan ett år

Studenter blev uttagna till tävlingen redan i höstas och har förberett sig i nästan ett år. I vissa perioder har det varit intensivt.

– Jag har aldrig tidigare känt att jag inte hinner med – att det inte finns tillräckligt många timmar på dygnet. Men under en period i januari fick vi lägga bort allt annat i livet.  Vi jobbade 20 timmar per dygn, säger Johanna Kastensson.

– Ja, mamma och Davids bror fick komma med matpåsar. Vi satt i ett rum och bara skrev och skrev. Den enda trösten var att alla lag har det likadant, säger Kristin Carlberg.

I januari lämnade de in två skriftliga inlagor och när de var färdiga började de arbeta på den muntliga framställningen. De skrev pläderingar och utvecklade fallet ytterligare. De förberedde långa tal men var beredda på att domaren plötsligt kunde avbryta dem med frågor.

En stor eloge till coacherna

– Att kunna navigera sitt case utan att följa manus. Det är den riktigt stora utmaningen. Vi i laget träffades minst tre gånger i veckan under hela perioden och Tarik och Märta har varit med och spenderat många timmar med oss, säger David Silverlid.

– Vi vill verkligen ge dem en stor eloge och tacka för stödet vi fått från juridicum, säger Johanna Kastensson.

Tarik Radwan och Märta Johansson är lärare vid Örebro universitet och de tycker tävlingen är värdefull eftersom den motiverar studenterna att lära sig mycket. Det finslipar deras förmåga att arbeta med juridiskt material.

Denna typ av rättegångsspel har haft en så positiv effekt att ett liknande 5-veckorsspel införts på det rättsvetenskapliga programmet i kursen som behandlar mänskliga rättigheter.

– Man investerar en del tid men det gör studenterna bättre rustade att möta dagens utmaningar, säger Tarik Radwan som var lagets huvudcoach.

– Och att få se studenterna representera Örebro universitet och Sverige så väl är väldigt inspirerande för oss som lärare. Vi är verkligen imponerade av deras arbete!

En bra erfarenhet

David Silverlid går termin 6 på Rättsvetenskapliga programmet och Johanna Kastensson och Kristin Carlberg läser på avancerad nivå. Alla tre hoppas på en karriär inom folkrätt och sammanfattar tävlingen som en fantastisk resa som inte kan liknas med någonting de tidigare gjort.

– Vi fick träffa studenter, akademiker och jurister från hela Europa. Finalen var i domstolssalen The Great Hall of Justice i International Court of Justice, ICJ, och efteråt fick vi träffa domare från ICJ, säger Kristin Carlberg.

– Tävlingen är verkligen en bra erfarenhet.  Som deltagare får man arbeta praktiskt med folkrätten, vilket är väldigt utmanande men samtidigt utvecklande, avslutar Johanna Kastensson.

Text: Linda Harradine