Studier i Glasgow gav mersmak för studier och jobb utomlands

Fyra personer som hoppar framför en bro.

Camilla Brus, till vänster, och Amelie Nordström intill henne, tillsammans med nya kompisar på Skottland.

– Det var verkligen värt att åka. Man växer som människa, säger Amelie Nordström, som känner att terminen i Glasgow gett henne mod att fortsätta studera utomlands.

I dag läser Amelie Nordström och Camilla Brus master i kemi med inriktning mot miljöforensik.

I Glasgow läste Amelie Nordström food toxicology, toxicology och cell interaction and networks, och Camilla Brus läste major incidents and engineering failures, chemical data analysis and management and advanced techniques in forensic analysis.

För snart två år sedan drog Amelie Nordström och Camilla Brus tillsammans med fem andra iväg till Skottland, och Glasgow Caledonian University, för att studera under en termin.

Helt nya kurser

Som kemister ser kvinnorna att utlandsstudierna gav dem många möjligheter att läsa kurser som inte finns i Sverige. Camilla läste till exempel en kurs i kemisk statistik medan Amelie fokuserade på biologikurser.
– De hade mikroskop som inte finns här. Studierna har gjort att jag kan tänka mig att jobba utomlands, säger Camilla Brus.

Studiesystemet skiljer sig åt mellan länderna. Camilla Brus och Amelie Nordström berättar att man läste tre kurser parallellt och jämför det med hur gymnasieskolan fungerar i Sverige. Några kurser avslutades med en tenta, andra med inlämningsuppgift.

Glasgow.

– Det visade sig att jag valt en kurs på mastersnivå, så den var på tok för svår. Andra kurser var mer givande, där jag lärde mig mycket, säger Amelie Nordström.

Camilla Brus tycker att två av de tre kurser hon läste var riktigt bra, och att det fördjupat hennes utbildning.

Internat i internationell miljö

De är mycket nöjda med hur allt fungerade på plats i Glasgow. De bodde på internat där sex personer hade egna rum i korridor och delade på köket. Boendet låg som ett litet samhälle i staden med många internationella studenter. Området var inhägnat och hade vakter dygnet runt.

Amelie Norström, till höger, och en studiekompis på Skottland.

– Folk var väldigt hjälpsamma. Jag frågade en gång om bussen till Ikea, och personen jag frågat följde med hela vägen till stationen för att visa, berättar Camilla Brus.
Amelie Nordström har samma erfarenhet. När hon förlagt sin plånbok hade en busschaufför tagit rätt på den, något en person på busshållplatsen kunde berätta.

Går att göra sökandet enklare

Det finns en sak som de tror skrämmer andra från att söka: att det är en hel del papper att fylla i och hålla koll på.
– Lite mer guidning vore bra. Jag tror att det skulle gå att förenkla proceduren, säger Amelie Nordström.

Båda är helt eniga om att det är värt att åka och något de tycker fler borde göra.
– Du ökar dina språkkunskaper, eftersom du måste prata varje dag, säger Amelie Nordström.
– Du får chans att träffa nya människor från hela världen. Det gav en riktig boost att göra detta, säger Camilla Brus.

Text och foto: Cathrine Gustavsson