Utbytesstudierna ledde till drömyrke

Madeleine Gustafsson

Rekryterare älskar utbytesstudier. Det är det första de vill prata om vid en jobbintervju. Den egna erfarenheten har Madeleine Gustafsson som har läst medier, kommunikation och PR vid Örebro universitet.

Funderar du på att plugga utomlands?

Läs mer under Internationella möjligheter

För att spetsa sin CV och bli mer konkurrenskraftig på arbetsmarknaden valde hon att göra en termins utbytesstudier vid The Haag University i Nederländerna. Idag arbetar hon med marknadsföring och kommunikation på MoveTech AB, leverantör av utrustning för industri, lager och kontor.

- Jag har alltid varit en person gillar att testa vingarna och att resa. Utbytesstudierna visar vem jag är som person. Att jag vågar gå utanför min komfortzon, säger Madeleine Gustafsson

Hon anser att utbytesstudier är något som alla kan göra. Den ekonomiska delen var inga bekymmer. Madeleine Gustafsson berättar att hon utöver svenska studiemedel fick EU-bidrag eftersom hon studerade inom EU.

- Sedan finns det massor med stipendier att söka. Jag sökte och fick 25 000 kronor.

Gästföreläsare från Greenpeace

Utbytesstudier i ett land där engelskan inte är förstahandspråket är inga problem menar Madeleine Gustafsson. Haag är en internationell stad och på The Haag University är engelskan förstaspråket.

- I Haag har flera stora internationella organisationer sitt säte. Och många som bor där är duktiga på engelska.

På The Haag University läste hon olika kurser inom Communication Management, kurser som hade en god förankring till arbetslivet med gästföreläsare från till exempel Greenpeace, BMW och id&T, ett stort nederländskt företag som bland annat anordnar musikfestivaler.

För Madeleine Gustafsson gav utbytesstudierna hennes utbildning en guldkant och ett minne för livet.

- Det är en lång sökprocess till utbytesstudier. Det gäller att vara ute i god tid. Men det är värt allt förarbete. Det finns bara fördelar med att åka!

Text och foto: Anna Asplund