Vi ska berätta för tjejer att de är bra på teknik

Ulrika Sultan visar hur hydrauliktekniken fungerar.

Ulrika Sultan visar hur hydrauliktekniken fungerar. Hela hennes rum är fullt av uppfinningar och runt halsen har hon ett smycke tillverkat i en 3D-skrivare.

- Teknik är mer än el, sladdar och data. Men vi använder fel ord. När flickor utför tekniska uppgifter kallar vuxna det för pyssel. Vi måste berätta för tjejer vad teknik är och att de är tekniska, säger Ulrika Sultan, lärare vid Örebro universitet som den här veckan delar med sig av sina tankar kring kvinnor och teknik på Svenska institutets twitter.

– Lärarna i grundskolan är oerhört viktiga. De måste se och visa för elever vad teknik är. Utan lärare som lyfter fram teknik får vi till exempel inte några civilingenjörer i framtiden, säger Ulrika Sultan, som undervisar lärarstudenter i teknik och naturvetenskap.

Hon vill att tjejer ska få reda på att de är bra på teknik och då är orden viktiga. Människor förutsätter ofta att tjejer inte är intresserade av teknik. Ulrika Sultan menar att det är fel och hon vill att vi istället ska fokusera på att bibehålla det intresse som finns bland tjejer och fördjupa och utveckla det.

– Tjejer som tillverkar komplicerade armband, pärlar och bygger med lego måste få höra att det är teknik och att de är bra på det. Då blir roliga uppgifter som de känner att de är bra på kopplade till teknik.

– Jag hade inte förstått att det var teknik jag höll på med eller att jag var teknisk. Jag var 30 år när jag insåg det. Ingen hade sagt att jag var teknisk fast jag var bra på att bygga med lego och lösa problem.

Hamnat helt rätt

Det var en lärare på en kurs om just lego och robotar på lärarutbildningen som väckte något hos Ulrika Sultan, som hon inte visste fanns där.

– Det var en upplevelse. Jag kände att jag hamnat helt rätt. Jag hoppas i min tur väcka det hos lärarstudenter och att de i sin tur väcker det hos barnen de möter i skolan.

För det måste finnas en röd tråd från förskola till universitet och det handlar om förhållningssättet till teknik – det måste innehålla lust att lära, nyfikenhet och leta lösningar.

– Därför sätter jag övningar där studenter får jobba med just detta. Använda sina kunskaper och ta det ett steg till genom att vara kreativa och hitta lösningar.

Hitta en lösning

Hon beskriver ett pass där studenter får uppgiften att bygga ett så högt torn som möjligt med så få papper som möjligt. En grupp väljer att tejpa fast ett papper i taket.

– Jag säger bara vad de får göra, inte vad de inte får göra. Det finns ingen regel som säger att det är fel. De vänder och vrider på problemet och hittar en lösning och då får vi anledning att diskutera begreppen. Vad är ett torn till exempel?

Hon lyfter muggen, som hon har fått av några studenter i present. Den har en bild på en robot som säger "Pröva och ompröva. Hurra för det!".

– Detta säger jag ofta – men det är viktigt och gäller inte bara lärare utan många yrkesgrupper, inte minst civilingenjörer.

Text och foto: Linda Harradine