Appen har sparat åtta månader på en vecka

Sozan Barwari, till vänster, har laddat ner appen men inte använt den. Hon gillar dess intentioner och får medhåll av Nadia Hassen, Ranim Kasto och Maria Mouchi. De sitter vid ett cafébord i Långhuset med sina mobiltelefoner.

Sozan Barwari, till vänster, har laddat ner appen men inte använt den. Hon gillar dess intentioner och får medhåll av Nadia Hassen, Ranim Kasto och Maria Mouchi. Alla fyra läser på Örebro universitet.

Från 0 till 2200 användare på åtta dagar. Örebrostudenternas app Plockd för att få folk att lägga ner telefonen och fokusera på studier och arbete har redan "sparat" drygt åtta månader i tid.

Christoffer Nordström, Adam Jafer och Göte Brunasso.

Christoffer Nordström, som läste Global Marketing och International Management, Adam Jafer och Göte Brunasso, som studerade till lärare med inriktning ekonomi och idrott och hälsa, är männen bakom appen Plockd.

Oru.se kunde förra måndagen berätta om den helt nya appen Plockd, som är framtagen av Adam Jafer, student på dataingenjörsprogrammet vid Örebro universitet, och de två Örebroalumnerna Göte Brunasso, i dag gymnasielärare på Thorén Business School, och Christer Nordström.

Appen ger poäng när man inte använder mobilen, och målet är att hjälpa studerande och lärare inom gymnasie- och universitetsvärlden att fokusera på skola och jobb.

Rektorn i topp vad gäller sparad tid

– Efter exakt åtta dagar har vi 2 200 aktiva användare, och ännu fler har laddat ner den. Antalet har växt varje dag, berättar Adam Jafer.
Totalt har dessa 2 200 användare samlat 30 000 poäng. Det blir 6 000 timmar, eller drygt åtta månader i tid.
Hälften av användarna finns på Örebro universitet, den andra hälften på gymnasieskolor i Örebro, och ett fåtal på andra universitet. Personal på Thorén Business School leder användarligan, och rektorn har legat i topp.

Så många som 70 procent av användarna är tjejer. Vad det kan bero på har Adam Jafer inget riktigt bra svar på.
– Frågan nu är om vi löst det problem vi ville: Använder man sin mobil mindre än tidigare? Men det verkar som det blir någon form av psykologi när man kan samla poäng, säger Adam Jafer.

Ännu ingen vinstmaskin

De har fått många positiva reaktioner, och varje dag kommer ny feedback. Inom en månad hoppas de även kunna släppa appen för Android och målet är att förbättra studiemiljöer över hela landet. Fler universitet är på gång.

Hittills har de tre männen inte tjänat något på sin app, men på sikt räknar de med att hitta en betalmodell. Den ska dock inte röra studenterna som använder appen, utan vara riktad mot butikerna i vilket man kan använda sina insamlade poäng.

Veronica Lindgren, Amanda Norman, Isak Eliasson och Anna Lundström

Veronica Lindgren, Amanda Norman, Isak Eliasson och Anna Lundström går alla på psykologprogrammet. Isak har provat den nya appen.

Örebrostudenten Sozan Barwari har laddat ner appen – mycket beroende på att en av personerna bakom den, Göte Brunasso, är hennes tidigare gymnasielärare. Hon har dock inte använt den ännu.
– Det är en smart idé, för visst är man beroende av sin mobil, säger Sozan Barwari, som läser socionomprogrammet.

Hon får medhåll av Nadia Hassen, Ranim Kasto och Maria Mouchi.
– Det är absolut en bra app, men jag tror att på gymnasieskolor är mobilen ett mindre problem. Där tror jag snarare att eleverna är beroende av datorn, säger Ranim Kasto, blivande gymnasielärare.

Efterlyser samma möjlighet för dator

Veronica Lindgren, Amanda Norman, Isak Eliasson och Anna Lundström går alla på psykologprogrammet. De har hört om appen, men enbart Isak har provat.
– Jag såg om den på Fb och laddade ner direkt, men den fungerade inte. Hade den funkat hade den absolut fyllt en stor funktion även om mobilen nog inte är mitt största problem, säger Isak Eliasson.
Han efterlyser ett liknande program utvecklat för dator.

Text och bild: Cathrine Gustavsson