Doktorander tog med sig didaktiken till Cambridge

Johan Öhman, Andreas Mårdh, Ásgeir Tryggvason,  Sofia Hort och Christina Larsson på plats i Cambridge.

Johan Öhman, Andreas Mårdh, Ásgeir Tryggvason, Sofia Hort och Christina Larsson på plats i Cambridge.

En vecka koncentrerat arbete med avhandlingen och med handledaren tillgänglig hela tiden. Den lyxen unnade sig sex doktorander i början av hösten och det i en unik bildningsmiljö: universitetet i Cambridge.

De sex doktoranderna är knutna till forskarskolan Utbildningsvetenskap med inriktning mot didaktik, UVD, vid Örebro universitet. De flesta av deltagarna är inne på sista året av sitt avhandlingsarbete och har didaktiska ingångar på ämnena svenska, historia, litteraturvetenskap, samhällskunskap, musik och idrott.

– Vi doktorander tillhör olika ämnen och didaktiken är det som håller ihop forskarskolan. Därför är det extra roligt att få prata om just didaktik tillsammans i Cambridge, säger Ásgeir Tryggvason, en av doktoranderna.

– Det var verkligen häftigt att få vara en vecka i en sådan inspirerande miljö och kunna jobba koncentrerat med skrivandet, säger professor Johan Öhman, som leder UVD och som fanns tillhands hela tiden under veckan.

Höll seminarium om didaktik

Örebrogruppen höll till på St Catharines College, grundat 1473. Några college norrut ligger Trinity College som varit hemvist åt 92 Nobelpristagare. Det ger sådana perspektiv konstaterar Johan Öhman.

Örebroarna höll också ett seminarium om didaktik på Faculty of Education, dit lärarutbildningen är knuten.

– Didaktik är ett okänt ämne i England och deltagarna var väldigt nyfikna. Doktoranderna fick också tillfälle att presentera sina projekt, berättar Johan Öhman.

– Forskarskolan väckte också uppmärksamhet, en modell som ger doktoranderna ett sammanhang under avhandlingstiden. Många ville veta mer och ville gärna att vi kommer tillbaka.

– Vi jobbar ju ganska nära varandra i det dagliga avhandlingsarbetet vilket betyder mycket, men det är också väldigt bra att kunna dela och diskutera sådana här internationella erfarenheter tillsamman, säger Ásgeir Tryggvason.

I Storbritannien måste doktoranderna betala för sin forskarutbildning som i stort är ett ensamjobb.

Konsekvenserna av Brexit var också ett givet samtalsämne:

– De vi talade med är verkligen allvarligt bekymrade även om universitet som Cambridge kan locka till sig gräddan av forskare, säger Johan Öhman.

Övriga på resan var Elin Sundström-Sjödin, Nicklas Lindgren, Andreas Mårdh, Christina Larsson och Sofia Hort.

Text: Maria Elisson