30 år av utbyte firas med tårtkalas

Tårta med texten Erasmus 30 år.

- Svenska studenter tilltalar sina lärare med förnamn. Det reagerade jag på när jag kom hit. I Tyskland använder vi ”sir” eller ”madame”, säger Lisa Heim, utbytesstudent från universitetet i Augsburg, som var med på Örebro universitets 30-årsfirande av Erasmus.

För 30 år sedan åkte de första Erasmusstudenterna på utbyte och sedan dess har 4,4 miljoner pluggat eller gjort praktik inom programmet. Erasmus har gjort det enklare att åka på utbytesstudier inom Europa och har dessutom praktikplatser för personal. Hösten 1993 åkte de första studenterna från Örebro universitet.

Ulrika Kvist tycker att det är ett program väl värt att fira. Hon jobbar på internationella kontoret på Örebro universitet och har dessutom varit på Erasmusutbyte i Frankrike för 20 sedan. Idag höll hon i firandet av 30-åringen.

- Erasmusprogrammet ger en jättebra möjlighet att bo i ett annat land, testa ett annat akademiskt system och få möjlighet att läsa kurser som inte finns här. Du knyter nya kontakter, får en personlig utveckling och växer som människa, säger Ulrika Kvist.

Lisa Heim kom till Örebro i augusti 2016 för att läsa en termin i Sverige inom Erasmusprogrammet. Hon trivdes så bra att hon valde att stanna ytterligare en termin.

- Efter en termin fick jag möjlighet att förlänga mina studier med ytterligare en termin. Jag trivs superbra och planerar att även läsa min master här.

Hon tycker att svenskarna är internationella och ”open minded”. Det har varit lätt att få nya vänner och att komma in i de svenska studierna.

- Våga prova på utbytesstudier. Även om du är rädd för att få hemlängtan. Efter en vecka här kände jag mig som hemma, säger Lisa Heim.

Isabel Erhage läser sista terminen på Civilekonomprogrammet. Vårterminen 2016 pluggade hon på Heriot Watt University i Edinburgh.

-  Jag valde utbytesstudier för att lära känna nya människor och för att förbättra min engelska.

Hon läste operations Management, Strategic Management och Marketing Communications. Något hon idag ser som en stor tillgång på sitt CV.

-  Under min utbytestermin växte jag som människa. Jag har fått vänner för livet från andra kulturer. Idag känner jag att jag vågar och är inte rädd att gå utanför min bekvämlighetszon, säger Isabel Erhage.

Här kan du läsa mer om utbytesstudier och Erasmus

Text och bild: Anna Asplund