Tvättnötter och feministpodd när unga visade upp företagsdrömmar

Anna Jansson

Anna Jansson är projektledare för kickoffen.

Tvättnötter från Indien, podd om jämställdhet och specialdesignade skärbrädor. Det var några affärsidéer som diskuterades när 800 gymnasieelever från länet besökte Örebro universitet för att delta i Ung företagsamhets kickoff under torsdagen.

Av länets gymnasieskolor är det 80 procent som deltar i projektet. Under ett år får gymnasieungdomarna i årskurs två och tre möjlighet att starta och driva ett företag. Målet är att alla gymnasieelever i länet ska erbjudas att delta.

- Vi vill ge möjlighet för gymnasieelever att driva ett företag under ett år för att de ska få prova på sina teoretiska kunskaper i praktiken, säger Anna Jansson som är projektledare för kickoffen.

Bild på UF-företaget Slice and Dice

Andreas Eklöf, Carolina Nguyen, Ebba Alm och Adam Andersson från Tullängsskolan drev UF-företaget Slice and Dice UF. Foto: Ateljé Änggatan

Under kickoffen fick UF-företaget Slice and Dice som tävlade förra året ta emot priset för ”Årets årsredovisning”. Tidigare har de bland annat vunnit priset som ”Årets UF-företag i Örebro län”. Deras affärsidé var att tillverka skärbrädor i ek med avtagbara hörn för att underlätta matlagningen. Hörnen kan sedan användas som ett uppläggningsfat.

Bild på Staffan Taylor

"Att vilja lyckas är större än rädslan att misslyckas" sa Staffan Taylor till UF-företagarna under sin inspirationsföreläsning.

- Framgången för oss var att alla i företaget hade samma motivation och drivkraft. Vi var alla inriktade på att jobba hårt för att nå resultat, säger Caroline Nguyen som var företagets säljchef.

Kickoffen avslutades med en inspirationsföreläsning med Staffan Taylor .

- Som professionell drömmare vill jag uppmuntra människor att hitta energi i sina drömmar. Om du har passion för fotografering ska du satsa på det i ditt UF-företag, säger Staffan Taylor.

Nya UF-företagare på plats

Bild på Alicia Fredriksson och Sofia Vivere.

Alicia Fredriksson och Sofia Vivere från Rythmus gymnasium planerar att starta en pod om jämställdhet.

Alicia Fredriksson och Sofia Vivere från Rythmus gymnasium ska starta en pod. Den ska ha en kontroversiell ton och handla om jämställdhet.

- Vi tycker att tjejer anses som jobbiga manshatare när de är feminister. Att vara feminist och manshatare är inte samma sak. Vi vill ändra på den bilden, säger Alicia Fredriksson och Sofia Vivere.

Bild på

Daniel Forsberg och Hampuz Edstam från Jensen gymnasium ska tillsammans med Yassir Abbdir (saknas på bilden) importera tvättnötter från Indien.

Daniel Forsberg och Hampus Edstam från Jensen gymnasium ska köpa tvättnötter från Indien. Nötterna innehåller saponin som är naturens egenproducerade tvättmedel.

- Vi tänker ekologiskt. Tvättnötter är ett miljövänligt alternativ till tvättmedel, säger Daniel Forsberg.

Mikael Mirza är alumn från civilekonomprogrammet. Han tillbaka på Örebro universitet som representant från Swedbank där han arbetar som företagsrådgivare.

- Vi vill hjälpa företag att växa. Eleverna i Ung Företagsamhet är framtidens bolag, säger Mikael Mirza.

Bild på Mikael Mirza

Mikael Mirza läste civilekonomprogrammet 2010 - 2014.

Text: Anna Asplund
Foto: Anna Asplund och Ateljé Änggatan