Hon avslöjar bakteriehärdar i hemmen – nu i japansk tv

Marie-Louise Danielsson -Tham tillsammans med ett japanskt tv-team

Marie-Louise Danielsson-Tham tillsammans med delar av det japanska tv-teamet, bland andra tolken Hisayo Oki (överst till höger) och producenten Noriko Iyobe (till höger).

Marie-Louise Danielsson-Tham klev in de svenska hemmen i tv-serien Rent hus och avslöjade bakteriehärdar på ställen där de absolut inte borde finnas. Nu har hon också chansen att bli stor i Japan.

– Det är alltid roligt att kunna nå ut med kunskap om mathygien och föra ut forskningsresultat till allmänheten, säger hon.

Marie-Louise Danielsson-Tham är professor i livsmedelshygien vid Örebro universitet och verksam vid Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan. I Tv 4-serien Rent hus använde hon sin vetenskap för att visa hur bakterier frodas i vanliga, på ytan hyggligt välstädade, svenska kök. Det som hon själv kallar ”äckel päckel” växte i kylskåp, i disktrasor och på skärbrädor. Hennes medspelare i serien, städexperten Marléne Eriksson, demonstrerade sedan hur kök och badrum blir verkligen rena.

Tillbaka i ett svenskt hem

Nu gör det den stora licensfinansierade japanska tv-bolaget NKH en egen version genom att skildra städkulturer i fyra länder: Italien, Tyskland, Kina och Sverige. Marie-Louise Danielsson-Tham och Marléne Eriksson kontaktades för två månader sedan av det japanska tv-teamet för att representera Sverige.

Under helgen var det inspelning i olika hem i Stockholmstrakten. Marie-Louise Danielsson-Tham gick med hjälp av en tolk in i sin tidigare roll, tog prover, analyserade och presenterade sina resultat.

Hon ser ett stort värde att som forskare att på detta sätt nå ut:

– Min pedagogiska idé är att vara väldigt konkret, att visa upp vad som växer i trasor och på skärbrädor. Och att hitta lösningar i samförstånd för att inte orsaka ilska och gråt, säger hon.

Viljan att nå ut till allmänheten och gör sig förstådd av studenter är en stark drivkraft hos Marie-Louise Danielsson-Tham.

– Jag vill prata så folk förstår och studenterna uppskattar att få handfasta redskap. Det är ingen idé att briljera med sina kunskaper om ingen förstår, säger hon.

Text: Maria Elisson