Kanadensaren hittade hem i samarbete med gruva i Kumla

Josh Marshall.

Forskning om självgående maskiner pågår. Johan Larsson, från Atlas Copco och med en doktorsgrad från AASS, Lukas Dekker, masterstudent från Queen’s och Joshua Marshall på plats i Atlas Copcos gruva i Kvarntorp.

För 12 år sedan kom han till Örebro för första gången som ingenjör. Nu är kanadensaren och professorn Josh Marshall tillbaka tillsammans med tre av sina studenter för ett år av robotforskning i samverkan med Atlas Copco.

Vill du vara en del av robotvärlden?

Här söker du till civilingenjör i datateknik

– Den stora vinsten med samarbete är att vi kan testa vår teorier i verkligheten. För det måste vi ha ett partnerskap med industrin, som också tjänar på det vi gör, säger Josh Marshall.

Han kom i augusti 2016 och stannar i ett år. Tillsammans med tre studenter från hemmauniversitet Queen’s är han engagerad i forskning om robotar i ”utmanande miljöer”, viket betyder utanför laboratoriet.

Veckorna tillbringar Josh Marshall i Atlas Copcos övningsgruva i Kvarntorp utanför Kumla, en miljö för robotar som ska klara av det som utrycks bästa på engelska: ”dark, dirty and dangerous”.

– Det finns skäl att ersätta människor med en maskin här – och många problem att lösa, bland annat hur en robot ska kunna navigera utan GPS.  Robotarna måste också vara snabba för att hålla takten produktionen, säger Josh Marshall.

Tog med sig studenter

En gång var han ingenjören som jobbade åt Atlas Copco. Senare kom han i kontakt med Centrum för autonoma sensorsystem, AASS, vid Örebro universitet. Det innebar att han återkom till Örebro för en kortare vistelse. Nu är han professorn som har tagit med sig tre av sina studenter till Sverige. Genom att vara flera blir samarbetet så mycket bredare och bättre enligt honom.

– I gruvan i Kvarntorp jobbar vi också med många som är utbildade vid AASS viket stärker samarbetet ytterligare, säger han.

För Josh Marshall är året vid Örebro universitet lite som att komma hem. Han är professor vid Queen’s University i Kingston, en stad vid Ontariosjön, mittemellan Toronto och Montréal. Kingston är ungefär lika stort som Örebro och Queen’s är ungefär lika stort som Örebro universitet. Stora likheter. Utom i ålder på lärosätet. Queen’s är 175 år, och därmed äldre än landet Kanada.

En passande mix

Josh Marshalls professur är en mix av robotik, maskinteknik och datateknik.

– Det är en kombination som passar för att arbeta med och forska om robotar, säger han som gärna ser ett fortsatt samarbete mellan Örebro universitet och Queen’s. Och med Atlas Copco. Gruvnäringen är stor i Kanada.

Den ettåriga vistelsen i Örebro som gästforskare har också konsekvenser för Josh Marshall som privatperson. Den här gången är hela familjen med, hustrun Jill och tre barn.

Text: Maria Elisson
Foto: Privat

Heshan Fernando, doktorand från Queen’s, arbetar med robotlastning av gruvmaskiner.