Mycket nytt på matfronten

Mat och hälsa är ett av tre fokusområden som Örebro universitets rektor Johan Schnürer har valt att satsa extra på och det blev fullsatt i Almedalen när forskare, politiker och näringsliv debatterade ämnet.

– Inom mat och hälsa måste vi arbeta över ämnesgränser för att hitta nya lösningar. Forskare inom medicin vet hur mikroorganismer i våra tarmar påverkar hälsan och Restaurang- och hotellhögskolan kan sensorik, hur vi upplever mat och doft, säger Johan Schnürer.

I seminariet i Almedalen sammanstrålade dessa. Professor Robert Brummer inledde med att berätta om samspelet mellan hjärna och mage.

- Om hjärnan är en pianist och magen är ett piano - då blir det bara fin musik om samspelet fungerar, sade Robert Brummer.

Johan Swahn, som doktorerat vid Örebro universitet, berättade om nya trender på matfronten.

Större effekt än läkemedel

Han beskrev hur kosten redan tidigt i livet kan påverka hälsan positivt och därför få en större effekt än läkemedel som sätts in när problemen kommer.

Tobias Nygren berättade om forskningen på Restaurang- och hotellhögskolan och vikten av måltiden som en samlingspunkt och en plats för dialog och kommunikation.

Seminariet avslutades med ett mingel med bland annat gråärtspolenta med löjrom och potatisskum och friterad krokett - dillstuvad potatis med isterband.

Menyn var komponerad inte bara med hälsa i åtanke utan även hållbarhet.

Läs mer om Örebro universitet i Almedalen.

Text och foto: Linda Harradine

Matilda Ernkrans, ordförande miljö- och jordbruksutskottet (S), Lars Appelqvist, ordförande Livsmedelsföretagen och Jonas Jacobsson Gjörtler, ledamot miljö- och jordbruksutskottet (M) var med i panelen i seminariet som var fullsatt.