Ombytta roller med programmering på schemat

Lärarstudenterna Elvira Nyström, Anna Hildingsson och Gabriella Larsson får vägledning i programmering av Emil Tolkstam från IT-gymnasiet.

Tre gymnasielever undervisade under några timmar lärarstudenter på Örebro universitet. De ombytta rollerna har sin förklaring – ny kunskap ska förmedlas av grundskolan nästa höst.

Det är Ulrika Sultan, kursansvarig för teknik på lärarutbildningen, som har bjudit in tre sistaårselever från IT-gymnasiet i Örebro att hålla i några timmars undervisning i programmering för studenter som läser till lärare årskurs 4 till 6 med inriktning på teknik och naturämnen.

– Jag läste om hur gymnasieleverna varit ute på skolor och lärt ut programmering och fick idén att bjuda in till universitetet också, berättar Ulrika Sultan.

Örebros chanser ökar

Men det är mer än så. Hon har också varit och föreläst på IT-gymnasiet om utbildningen i robotik vid Örebro universitet.

– Om eleverna får veta mer om utbildningen till dataingenjör här ökar chanserna att de väljer Örebro istället för Chalmers eller Linköping.

Jesper Nilsson vid en dator

Jesper Nilsson gillar tanken att hans framtida elever får möjlighet att förstå hur datorn fungerar.

Från hösten 2018 ska skolelever med start i årskurs 1 få lära sig programmering, som en del av bland annat matematiken. Universitetslärarna för dagen, William Sundin, Ludwig Johansson och Emil Tolkstam från IT-gymnasiet, började sina banor som kodare i 12-årsåldern då intresset för spel väckt nyfikenheten på hur allt fungerar.

Teknik är så mycket mer

För studenterna på lärarprogrammet var övningarna i att få figurer att röra på sig i datorn en ny erfarenhet.

– Jag har aldrig varit intresserad av spel eller datorer. Men det här var kul, säger Jesper Nilsson, lärarstudent – trots att hans kodade groda försvann ut ur bild.

Elvira Nyström har samma utgångspunkt:

– Det är roligt, lite som att lära sig ett nytt språk, säger hon.

För William Sundin är programmering just kul. Och så ger det tillfredställelsen att lösa problem. För Emil Tolkstam är intresset för matematik en drivkraft och Ludwig Johansson noterar att kodande kräver tålamod.

Ulrika Sultan vid en dator.

För Ulrika Sultan, kursansvarig, är teknik en väg till kreativitet och att lösa problem. Studenten Linn Simonsson jobbar för att hennes kod ska ge effekt.

Programmering på skolschemat är ett sätt att uppdatera grundskolans undervisning i teknik och för Ulrika Sultan är tekniken mycket mer än vad många lägger in i begreppet:

– Teknik är kreativt och ger möjligheter att lösa problem. Teknik är nära både människor och samhälle och påverkar oss alla idag. Den som kan teknik har möjlighet att påverka framtiden, säger hon.

Text och foto: Maria Elisson

Anna Pelvén Holmberg, Kristin Lackner och Amelie Holfve testar programmering med support från Emil Tolkstam från IT-gymnasiet i Örebro.