Örebrostudent blir Sveriges första måltidsekolog

Carolin Vallgren framför kommunhuset i Lindesberg.

En utbildning där studenterna lär sig laga god, hälsosam och hållbar mat, kombinerat med kunskap om kedjan från jord till bord till jord. Det var målet när universitetet startade Måltidsekologprogrammet. Nu har de fått ett kvitto på att de tänkte rätt – Lindesbergs kommun har anställt Carolin Vallgren som Sveriges första måltidsekolog.

Det var under sitt sista år på utbildningen som hon träffade Lindesbergs kommun på universitetets arbetsmarknadsmässa, Campusmässan. Kommunen ville utvecklas inom mat, hälsa och miljö. Carolin Vallgren hade en utbildning som motsvarade kommunens önskan.

– De valde att anställa mig på en tjänst som inte fanns tidigare – måltidsekolog. Tjänsten är en projektanställning på nio månader, berättar hon.

Hennes uppdrag är bland annat att ta fram ett kostpolitiskt program för kommunen, det vill säga en plan för kommunens offentliga måltider med riktlinjer och mål för hållbar utveckling.  Som en del av sitt arbete besöker hon skolor, hemtjänst och kaféer för att diskutera mat, miljö och hälsa.

- Maten ska vara god, miljömässigt hållbar, hälsosam och det är också viktigt med måltidsmiljön.  Jag har haft stor nytta av min utbildning där vi inte bara fokuserat på att maten ska vara nyttig och miljövänlig utan även på att den ska vara god – något vi fick lära oss mer om under några terminer på Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan.

Utöver arbetet med det kostpolitiska programmet jobbar Carolin Vallgren även med svinn plus att hon undersöker möjligheterna kring andelsjordbruk.

– Det innebär att kommunen äger en del av skörden som produceras av odlare i närområdet. Kommunen kan då få närodlade råvaror och minska lagring och transport. Dessutom får skolbarn och kommunens kockar möjlighet att besöka gårdarna, säger hon.

I nuläget arbetar tre kommuner i Sverige med andelsjordbruk ­- Kramfors, Sollefteå och Tingsryd.

– Det vore kul om Lindesberg blir nummer fyra, säger Carolin Vallgren.

Redan som student arbetade hon aktivt med att informera om hur samhället kan minska matsvinnet. Tillsammans med fyra andra studenter drev hon projektet ”Skräpmat”.  Det innebar att kockstudenter under en dag på Stortorget i Örebro lagade mat på livsmedel som skulle kastas från mataffärer.

– När det gäller maten vi har hemma ska vi gå efter lukt och smak. Många gånger kan råvaror tillagas och ätas efter bäst före-datumet. Däremot måste du följa sista förbrukningsdag, vilket ofta ses på råa köttprodukter som köttfärs.

– Jag brukar säga att man ska äta varierat, välja ekologiskt och kött från djur som har varit på naturbete. Planera din mat och köp råvaror med kort datum. Då kan du frysa in dem. Lägg ner tid och pengar på mat, det är svårare att kasta maten om den är dyr.

Text: Anna Asplund
Bild: Privat