This page in English

Praktisk erfarenhet i studierna lockade till utbytesstudier

Jessica Threlfall

Det var friluftslivet, naturen och det svenska landskapet som gjorde att Jessica Threlfall från Aston University valde att åka som utbytesstudent till Sverige.

- Jag älskar utförsåkning. Jag vill gärna åka till Lappland, se norrsken och åka skidor, säger Jessica Threlfall.

Hon valde Sverige för naturen och Örebro universitet stod högst på listan eftersom att kursen innehåller en hel del praktik. Hon kommer att få prova både kliniska laborationer och forskningslaborationer. Hemma i England läser hon till biomedicinsk analytiker.

- Min förhoppning är att den praktiska erfarenheten ska ge mig större möjligheter i min framtida karriär som biomedicinsk analytiker, säger hon.

Terminen har precis börjat. Jessica Threlfall och övriga utbytesstudenter blandar undervisning med introduktionens aktiviteter. Ett uppskattat besök var i rådhuset där studenterna välkomnades av kommunalrådet Murad Artin och studentlivskoordinator Maria Almquist.

Bild på Murad Atrin och Maria Almquist

- Våra utbytesstudenter är viktiga, de medför att Örebro blir en internationell stad, säger Murad Artin.

Genom besöket i rådhuset välkomnas utbytesstudenterna officiellt till Örebro. Murad Artin och Maria Almquist gav dem matnyttig information om bland annat Sverige, Örebro och svenska traditioner. Ett handfast tips från Maria Almquist var att gå och se universitetets traditionella Luciatåg.

- Det var ett intressant besök. Förutom Lappland vill jag hinna med att besöka Stockholm, Wadköping och Svampen. Det står på min att göra lista under min tid i Sverige, säger Jessica Threlfall.

Gruppbild Sweden on Campus

Tävlingen "Sweden on Campus" är en lagtävling där utbytesstudenterna tävlar i sina kunskaper och Sverige och den roligast gruppbilden.

Bild från Örebrodagen

Under Örebrodagen kommer studenterna in till centrala Örebro för att tävla i sju grenar. En av grenarna var "kroka djur" där studenterna skulle samarbeta för att kroka så många djur som möjligt under sju minuter.

Text: Anna Asplund
Foto: Anna Asplund och Johan Ahlberg