This page in English

Rekordmånga studenter nominerar lärare till det pedagogiska priset

Lizette Johansson och Emil Kihlgård

Aldrig förr har så många nominerat lärare vid Örebro universitet till det pedagogiska priset. Tidigare år har ungefär 70 nomineringar gjorts, i år blev det 241. Alla institutioner är representerade bland bidragen.

– Det är ett kvitto på att universitetet har bra lärare och engagerade studenter. Det som har varit extra kul är de motiveringar som studenterna har skrivit för att deras nominerade lärare ska vinna, säger Lizette Johansson vice ordförande vid Örebro studentkår.

– I motiveringarna kan vi läsa att lärarna är engagerande och inspirerande pedagoger som ser studenterna och deras behov, säger kommunikatör Emil Kihlgård vid Örebro studentkår.

Priset har delats ut sedan 1999 av Örebro studentkår sedan högskolan blev universitet. Under dryga två veckor har Lizette Johansson och Emil Kihlgård varit ute på universitetets olika campus för att peppa studenterna att nominera lärare.

– Det har varit ett stort intresse, studenterna har aktivt kommit fram till oss för att få veta mer om pedagogiska priset och hur de ska nominera, säger Emil Kihlgård.

– Många gånger är det lätt att lyfta det negativa, det som inte fungerar. Genom priset vill studentkåren lyfta lärare som gör ett bra jobb, säger Lizette Johansson.

Vinnarna kommer att offentliggöras inom två till tre veckor. De kommer att utses av Örebro studentkår och väljs utifrån vilken gradering de har fått i nomineringens olika kriterier, fritextsvar och antal nomineringar.

Text: Anna Asplund
Foto: Lösnummer (Örebros studenttidning)