Trångt på universitetet när 1 500 möjliga studenter tittar in

Det är extra trångt i föreläsningssalarna just nu, eftersom 1 500 gymnasieelever får ett smakprov på hur det är att vara student vid Örebro universitet.

Idag onsdag och imorgon torsdag är det universitetsdagarna. Gymnasieelever och andra, som är nyfikna på hur det är att studera på Örebro universitet, får träffa lärare och studenter och ta del av information om de olika utbildningarna. Dessutom får besökarna möjlighet att prova på en föreläsning.

Hussein Mahmood

Studentambassadör Hussein Mahmood

På plats finns även Örebrostudenter som guidar besökarna till rätt lokaler och svarar på frågor. Hussein Mahmood, som läser till maskiningenjör, har redan på morgonen pratat med flera elever.

– Jag träffade en kille med en liknande bakgrund som mig och som pluggade på Komvux. Jag berättade för honom att börja på Örebro universitet var det bästa valet jag gjort. Så jag hoppas att han tar steget och söker hit, säger han.

Några som var nyfikna på Läkarprogrammet var Sarah Ayele och Farid Marouki från Rudbecksskolan i Örebro.

– Det är ett bra sätt att lära känna miljön, säger Sarah Ayele. Vi har pratat en del i klassen om universitetsstudier. Men det är bra att få komma hit och få veta mer.

Malin Johansson och Hanna Stenholm

Malin Johansson och Hanna Stenholm från Plusgymnasiet i Örebro

När det var dags för information om Kriminologiprogrammet blev det ståplatser för de sista besökarna som kom in i föreläsningssalen. Malin Johansson och Hanna Stenholm från Plusgymnasiet i Örebro tycker att det låter spännande med kriminologi men de visste inte så mycket om själva programmet.

– Det är ett bra tillfälle att få veta mer. Jag vet inte så mycket om universitetsstudier men jag har förstått att det är en hel del föreläsningar och mycket eget ansvar, säger Malin Johansson.

Läs mer om Universitetsdagarna

Text och foto: Daniel Dagernäs