This page in English

Utbytesstudenter tävlar i Sverigekunskap

Några utbytesstudenter i solen.

Utbytesstudier i Örebro var inte något Austin Turner från Texas i USA hade tänkt sig. Siktet var inställt på Italien eller Australien. Men när hans studievägledare rekommenderade Örebro universitet började han läsa på. Jag blev kär i landet och staden och tänkte hit vill jag verkligen åka, säger han.

Under höstterminen ska Austin läsa kurser inom kriminologi och statskunskap. Till vardags läser han juridik vid Northern Arizona University. Han har varit en dryg vecka i Sverige och deltar nu i introduktionen för utbytesstudenter.

En del av introduktionen är olika tävlingar i grupp. Vinnande lag koras under välkomstmiddagen som avslutar introduktionen i mitten av september.

Under onsdagen var det dags för deltävlingen ”Sverige på Campus”. Studenterna skulle visa sina kunskaper om Sverige i tio olika grenar. En av grenarna var provsmakning av sill, saltlakrits, lingonsylt och knäckebröd.

- Det här äter vi inte i Amerika, det var fruktansvärt, sa Austin efter att ha provat kaviar.

Däremot tyckte han att både sillen och saltlakritsen var god. En annan uppgift var att para ihop kända svenskar med vad de är kända för.  Austin lag hade inga problem med att para ihop Zlatan Ibrahimović med fotboll och Astrid Lindgren med Pippi Långstrump. Svårare var det att hitta namnen på Peter Forsberg och Alexander Skarsgård, även om de snabbt parades ihop med ishockey och en vampyr.

Det var inte bara teoretiska färdigheter om Sverige som studenterna skulle visa upp. Lagen fick också prova att göra mål i innebandy. Austin fick lära sig en hel del nytt om Sverige under dagen.

-  För mig är utbytesstudier vid Örebro universitet ett äventyr för livet, säger Austin.

Text: Anna Asplund
Foto: Jasenka Dobric