Valborg med vårsång, tal, brasa och fyrverkerier

Örebro slott med en brasa framför.

Bågskyttar tände brasan på flotten i Svartån medan studentkören sjöng ”Vintern rasat” när Örebro universitet med stöd av Örebro kommun arrangerade valborgsfirandet vid slottet.

Bågskyttarna väntar på att få tända brasan.

- Det är ett traditionellt firande med en tvist, sade Mikael Detlofsson, som är produktionsansvarig.

Studentsångarna under ledning av Fredrik Berglund sjöng vårsånger och såväl studenter från Musikhögskolan som Frälsningsarméns musikkår spelade. Örebro universitets rektor Johan Schnürer höll vårtal:

- Och om en stad nu har en själ så bor den nog här, i en av åns djuphöljor under slottets hägn. Lite slumrande på vintern, rörligare på våren och sedan glatt dansande i sommarens glittrande vågor.

Rektor Johan Schnürer höll vårtal.

Många Örebroare fanns på plats för att välkomna våren.

- Vi har ett fint arv att förvalta efter Vasakyrkan som arrangerat Valborg under många år i Örebro. Valborgfirandet är av tradition förknippat med studenter och körsång och vi är glada över att ha fått ta över stafettpinnen, säger Mikael Detlofsson.

Firandet avslutades med fyrverkerier.

Läs hela vårtalet av rektor Johan Schnürer här.

Många Örebroare var på plats för att välkomna våren.

Foto: Jerry Gray