Ny utställning om metallerna i vår vardag

Lotta Sartz visar hur man spelar metall-memory

Lotta Sartz spelar "metall-memory".

Öga för geologi heter utställningen som Örebroforskaren Lotta Sartz har hämtat hem till Örebro från Luleå. Den lär oss mer om mineraler och metaller och vad de används till. Vad krävs för att tillverka mobiltelefonen i fickan, gafflarna vi äter med eller hudkräm.

Var: Bottenplan Vågengallerian

När: måndag till fredag kl. 13:00 – 18:00 och lördag 13:00 – 17:00

Skolor och förskolor kan boka in besök även under förmiddagarna kl. 10:00 – 12:00.

För att boka kontakta Lotta Sartz: This is an email address

Utställningen är öppen fram till 11 mars.

Programmet är inte klart men det kommer även hållas populärvetenskapliga föreläsningar med forskare från universitetet om teman som hållbarhet, cirkulär ekonomi, utvinning av metaller ur restmaterial.

- Jag vill sprida kunskap om gruvor och miljö. Det är så viktigt att vi använder våra naturresurser på bästa sätt och att vi återvinner metaller, säger Lotta Sartz, forskare och lärare vid Örebro universitet som också arbetar på företaget Bergskraft Bergslagen AB.

På utställningen Öga för geologi kan barn och ungdomar spela "metall-memory" och samla tillräckligt med metaller för att tillverka en mobiltelefon. På plats finns studenter från Örebro universitet för att svara på frågor.

- Jag har jobbat länge för att få hit utställningen. Jag åkte upp till Luleå och tittade på den när den öppnade på Teknikens hus och tyckte den var så bra.

Öka intresset för naturvetenskap

Målet är att öka intresset för naturvetenskap och att koppla ihop ämnet med vad barn och ungdomar möter i vardagen. Alla skolor i länet har fått inbjudningar. Klasser kan boka in ett besök och föräldrar med barn kan komma förbi när det passar dem. Och även om utställningen främst är utformad för barn och ungdomar finns det mycket även för vuxna att lära sig.

I en stor grävskopa ligger kuddar som ser ut som stenar med olika diskussionsfrågor på. "Öppna gärna nya gruvor men inte här där jag bor." "Gruvor betyder mycket för vår ekonomi men hur blir det med vår miljö?" "Jag använder inte så mycket metall – eller gör jag det?"

- Jag jobbar med hållbar mineralförsörjning och gruvor och jag märker att det är många föremål som vi tar för givna i vår vardag utan att fundera på hur och av vad de tillverkas, säger Lotta Sartz.

Minska problem med avfall

På universitetet arbetar hon i ett projekt som handlar om hur man kan minska problem som uppstår med gruvavfall. Genom att kombinera gruvavfall, som ofta är surt, med en annan restprodukt, som är basiskt, är avfallet inte längre skadligt för miljön.

- Projektet jobbar främst med att para ihop företag som kan arbeta tillsammans. Vi vet att det fungerar tekniskt men det är svårt att få till i praktiken i stor skala, säger Lotta Sartz.

EIT Raw Materials betalar för utställningen i samarbete med Epiroc, Vågen galleria ställer upp med lokal och Örebro universitet kommer ha studenter på plats som kan svara på frågor och ta hand om skolklasser.

Text och foto: Linda Harradine