Blixtlås inspirerade till nytt bostadsområde

Örebrostudenten Simon Jäderberg

Redan på praktikens första dag blev Örebrostudenten Simon Jäderberg inkastad i en arkitekttävling. Han upptäckte att uppfinnaren till det moderna blixtlåset hade sina rötter i trakten och det gav inspiration till utformningen av bostadsområdet.

Simon Jäderberg läser sista året på samhällsplanerarprogrammet och var under hösten på en termins praktik i Göteborg på företaget Norconsult.

– Jag hann knappt hälsa på alla innan jag fick veta att jag skulle vara med i tävlingen.

Arkitekttävlingen gick ut på att göra ett förslag till ett nytt bostadsområde i Vaggeryd kommun i Småland. Huvudkriterierna för tävlingen var att förslaget skulle innehålla 300 bostäder och ha en tydlig miljöprofil.

– Vi har arbetat mycket med tanken på delningsekonomi. De boende i området ska inte behöva äga allt själva, i vår plan finns förslag på bilpool, cykelpool och större gemensamhetslokaler för olika aktiviteter.

– Vi vill främja mångfald och har valt att blanda flerbostadshus, radhus och friliggande villor. De som bor i området ska ha möjlighet till att äga sin bostad eller bo i bostads- eller hyresrätt.

Simon Jäderberg tycker att praktikperioden är ett stort plus i utbildningen. Den har gett honom möjlighet att se hur branschen fungerar och ta del av kunskap från människor som har jobbat med samhällsplanering i flera år.

– Det har varit spännande att få arbeta med något konkret. Jag har fått möjlighet att komma med egna idéer som har blivit faktiska förslag i tävlingsbidraget.

Foto: Norconsult

När han läste på om området upptäckte han att Gideon Sundbäck som för ungefär 100 år sedan utvecklade och förbättrade blixtlåset var uppvuxen i området som de skulle planera. Norconsult tog fasta på det och valde att knyta ihop det gamla med det nya. Byggnaderna och området är formade som blixtlås. I deras slogan till förslaget citeras Gideon Sundbäck syn på blixtlåset: ”Det öppnar sig som ett leende och sluter sig som ett streck draget i vattnet”.

Simon Jäderberg har alltid varit intresserad av stadsbyggnad. Hans mamma jobbade tidigare som studievägledare och det var hon som hittade samhällsplanerarprogrammet i Örebro.

– Jag trivs bra på universitetet, det är familjärt med en bra introduktion för nya studenter. Ett plus är att Örebro ligger lagom långt ifrån min hemstad Falun.

– Samhällsplanerarprogrammet har gett mig en tydlig bild på hur samhället och medborgare fungerar tillsammans. Genom utbildningen har jag fått ett bredare perspektiv på livet.

Text: Anna Asplund
Foto: Privat och Norconsult