This page in English

Finns det hjärterum, så finns det stjärterum – svårtolkat ordspråk för utbytesstudenter

Igår tävlade utbytesstudenterna traditionsenligt i ”Sweden on Campus” där de ska få mer kunskap om Sverige. Studenterna tävlade i nio grenar som bland annat innebar att smaka på svenska matvaror, prova innebandy och förstå svenska ordspråk, förklarar Sofie Sjöberg.

– Det ordspråk som de hade svårast för var ”Finns det hjärterum, så finns det stjärterum”, fortsätter Sofie som arbetar som internationell studentassistent.

”Sweden on Campus” är en deltävling som ingår i större tävling som pågår under hela introduktionen. Studenterna tävlar i grupp och vinnande lag koras under utbytesstudenternas välkomstmiddag i slutet av september.

– Den gren som är mest omtalad är ”A taste of Sweden” eftersom utbytesstudenterna får prova både kaviar och saltlakris, säger Sofie.

Text: Anna Asplund
Film: Katrin Wieder och Anna Asplund