Frukost för blivande utbytesstudenter

Hedda Slotter, Hannes Grafström, Karin Stenman och William Damås pratade om utbytesstudier under Internationella kontorets drop-in frukost

Ett trettiotal studenter deltog på Internationella kontorets drop-in frukost för att få hjälp med ansökan till utbytesstudier.
– Den vanligaste frågan är vilka universitet de kan söka till, berättade internationella koordinatorn Karin Stenman.

Här kan du läsa mer om utbytesstudier

1 december - sista ansökningsdag för utbytesplatser inför höstterminen 2019 och vårterminen 2020.

Hedda Slotter och William Domås besökte frukosten för att få tips och råd av internationella kontoret och studenter som tidigare har varit på utbytesstudier. För dem lockar en termin utomlands eftersom de vill få en upplevelse för livet, läsa i ett annat land och träffa nya människor.

– Jag skulle vilja plugga i USA eller Kanada, säger William Domås som läser till ämneslärare i samhällskunskap och historia.

Han har sedan tidigare erfarenhet av utbytesstudier, under gymnasietiden var han ett år i Australien.

– Jag hade precis fått ett elitkontrakt inom handbollen, men när jag blev antagen till utbytesstudier skippade jag det och valde Maitland istället.

Han funderar främst över vilka kurser han ska välja och det är något som även Hedda Slotter vill veta mer om. Hon läser Kriminologiprogrammet och funderar på att åka till Irland eller Norge.

– Jag vill ha koll och vill veta vilka kurser som passar min utbildning.

– Det är jättebra. Titta på vilka kurser de erbjuder och prata med din studievägledare om de fungerar med din examen, säger Karin Stenman

Kurserna söks inte nu utan i ansökan till värduniversitetet. Karin Stenman anser att viktigast är att fundera över varför man vill åka på utbyte. Är det en särskild inriktning på kurserna, landet eller något annat.

– Våga tänka utanför ramarna, kanske kan du få en häftig upplevelse i ett land som inte är det första du tänker på. Vi har till exempel nya spännande avtal i Kroatien, Slovenien och Slovakien. Maribor i Slovenien ligger i utkanten av alperna med prisvärd skidåkning runt knuten. Det kanske man inte tänker på i första hand vid val av land.

Filippa Engman

För Filippa Engman var Island det självklara valet när hon skulle plugga utomlands. Hon läser på Juristprogrammet och behövde läsa 60 procent juridik under sin utbytestermin. Därför valde hon kurser i mänskliga rättigheter, EU-miljörätt och krigsrätt.

– Det som var svårt var att alla kurserna lästes parallellt och vi tentade av dem samtidigt, berättar Filippa Engman.

Valet föll på Island för att hon var nyfiken på landet. Terminen gav henne nya vänner, samhörighet med studenter från andra länder och en möjlighet att se landet.

– Det jag ångrar är att jag inte engagerade mig mer i aktiviteter som fanns på universitetet. Till exempel har de en juridisk förening. Men en termin går fort och man hinner inte med allt.

Text och foto: Anna Asplund