Efter studentuppdraget: ”Känner att jag gör nytta – varje dag”

Jacob Kaliff.

Byggingenjörsstudenten Jacob Kaliff tog ett studentuppdrag på Amphi-tech. Nu, några månader senare, är han fast anställd.

Byggingenjörsstudenten Jacob Kaliff ansökte om ett studentuppdrag på Amphi-tech i våras. Någon månad senare fick han en fast anställning.
– Jag såg fram emot att börja jobba, så det känns bra, säger Jacob Kaliff.

StudentUppdrag, som är en del av Örebro universitet Holding AB, arbetar med att matcha den kompetens som universitets studenter har med arbetsgivarnas behov.

Genom StudentUppdrag kan regionens företag anlita studenter som konsulter, samtidigt som studenterna genomför sin utbildning.

Åsbrobaserade Amphi-tech är ett av företagen som har vänt sig till StudentUppdrag.

Amphi-tech har funnits i 35 år och sysslade från början med undervattensinspektioner av broar och kajer. Då utfördes alla arbeten av dykande ingenjörer. I början av 2000-talet fick Amphi-tech en idé: Skulle inte undervattensrobotar kunna underlätta arbetet?

Företaget köpte in ett antal robotar, men upptäckte snart att den dåliga sikten och de strömmande vattendragen gjorde att robotarna inte var så väl lämpade för arbetsuppgiften.

– Vi var tvungna att hitta ett annat affärsområde för robotarna och då passade vattentorn och dricksvattenreservoarer bra. Där är det 50 meter fri sikt och stillastående vatten, säger Simon Pehrson som är vice vd för Amphi-tech och som driver företaget tillsammans med sin bror Martin.

Det – att besiktiga och reparera vattentorn – visade sig vara ett område som ingen riktigt tänkt på tidigare. Där fanns det mycket att göra.

– När vi var ute och gjorde de första besiktningarna så hände det att vi fick bryta upp inspektionsluckorna, det var ingen som hade öppnat dem på 30 år så de var fastrostade. Och från början hittade vi ofta djur i tankarna och det kunde vara halvmetertjocka sediment på botten. Det där förekommer knappt längre, i så fall är det på ett ställe vi inte har varit på tidigare, säger Simon Pehrson.

Simon Pehrson och Jacob Kaliff.

Simon Pehrson och Jacob Kaliff på Amphi-tech.

I dag är det dricksvattenreservoarer som är Amphi-techs huvudsakliga arbetsområde. Företaget besiktigar, rengör, reparerar och projekterar både VA-ledningar och reservoarer. I dag har Amphi-tech tio heltidsanställda och nyttjar ibland inhyrd personal för vissa projekt. De skulle kunna vara ännu fler, men hindras av bristen på personal med rätt kompetens.

För ett år sedan bestämde de sig för att vända sig till Örebro universitet.

– Vi hade svårt att få tag på byggnadsingenjörer. Den marknaden är rätt så överhettad för tillfället. Han som är personalansvarig hos oss har ett stort nätverk och mycket kontakter, så han kände till StudentUppdrag. Då bestämde vi oss för att gå den vägen, säger Simon Pehrson.

I våras gick StudentUppdrag ut med en annons för uppdraget på Amphi-tech. När Jacob Kaliff, som då läste sista terminen på byggingenjörsprogrammet, fick se den sökte han direkt.

– Jag fick höra talas om StudentUppdrag på Campusmässan redan första året och anmälde mitt intresse. Man utökar ju sina chanser att komma i kontakt med arbetsgivare och jag var även lite sugen på att arbeta under studietiden, säger Jacob Kaliff.

Jacob Kaliff och Simon Pehrson.

Jacob och Simon inspekterar en av Amphi-techs undervattensrobotar.

Han fick uppdraget och följde i maj med Amphi-tech ut på ett två dagar långt rengöringsprojekt för att få lära sig om verksamheten. Sedan började han arbeta i juni, när terminen var klar.

– Jag såg fram emot att få börja jobba, det är ju det man gör under hela studietiden. Sedan var det lite skrämmande också, man visste ju inte vad som förväntades av en. Men det har känts bra, jag har fått mycket hjälp och är aldrig ensam, det finns alltid någon jag kan fråga.

Studentuppdraget pågick under juni, sedan väntade semester under juli. Amphi-tech ville dock inte förlora Jacob Kaliff, så de erbjöd honom en fast anställning från och med augusti.

– Jag blev glad, då kände man att man hade gjort någonting rätt, säger Jacob Kaliff och fortsätter:

– Det känns som att jag har hamnat rätt. Varje gång jag åker till jobbet så känns det som att jag gör nytta i samhället. Det är en skön känsla att ha.

Simon Pehrson är inställd på att använda sig av StudentUppdrag igen.

– Ja, det vill jag gärna göra. Jag tror att det är en bra modell för oss. Om vi får prova en student medan den går i skolan, så får vi en chans att smygstarta lite och se vad det är för en person. Samtidigt som han eller hon också får tid på sig att lära sig jobbet. Alla letar ju efter en byggnadsingenjör som har 30 års erfarenhet, men den personen går ju inte att hitta. Man måste ta från skolan.

Text: Jesper Eriksson
Foto: Anna Lorentzon