Lagar i rymden och studieresor lockade till utbytesstudier

Lilja Kajsdottir och Jennifer Schlyter

Lilja Kajsdottir och Jennifer Schlyter berättade om sina utbytesstudier på Plugga utomlandsmässan.

Det var stort intresse för utbytesstudier och Minor Field Studies under Plugga utomlandsmässan. Studenterna Lilja Kajsdottir och Jennifer Schlyter var på plats för att berätta om sina erfarenheter för de nyfikna besökarna. Deras bästa tips var: Ta chansen, du kommer inte att ångra dig!

Jennifer, som går Rättsvetenskapliga programmet med internationell inriktning, gjorde sin utbytestermin i Österrike. Hon valde Karl-Franzens Universität i Graz eftersom att det var det enda partneruniversitet som gav kurser i vilka lagar som gäller i rymden.

– Det är ett jätteintressant ämne och något som jag vill arbeta med i framtiden. De lagar som finns idag är från 1960-talet och kortfattat innebär de att man i princip får göra vad man vill så länge det är för ”the good of all mankind”, berättar Jennifer.

Men hon har inte bara varit på utbyte i Graz, när hon skrev C-uppsats valde hon att göra den på Kuba genom Minor Field Studies.

– Jag ville skriva om det amerikanska handelsembargot mot Kuba. Eftersom landet inte är så digitaliserat behövde jag vara på plats för att söka information på biblioteket.

För Lilja Kajsdottir innebar utbytesstudierna i Sydkorea miljöombyte och ny energi till studierna. Eftersom hon går på Civilekonomprogrammet behövde hon läsa 50 procent ekonomikurser under utbytesterminen. Utöver det valde hon koreanska och koreansk kultur och språk.

– Studenter som hade varit på utbyte tidigare år tipsade mig att läsa koreansk kultur och språk eftersom det ingår studieresor i kursen. Bland annat reste vi till gränsen mellan Syd- och Nordkorea, berättar Lilja.

En stor fördel var att omkostnaderna i Sydkorea inte är lika stora som i Sverige, vilket innebar att hon fick en del pengar över för att resa i landet och till grannlandet Japan.

Olov Sundström och Erik Novo.

Erik, Personalvetarprogrammet, och Olov, Kandidatprogram i samhällsanalys, funderar på både utbytesstudier och Minor Field Studies.

– Jag skulle vilja göra en utbytestermin i USA och Minor Filed Studies i Sydafrika, berättar Erik.

– Studier utomlands känns stimulerande på alla plan. Det kommer att bli en upplevelse att få leva och bo i ett nytt land, säger Olov.

Märta Englund och Amanda Hansson.

Märta och Amanda läser på Måltidsekologprogrammet. De står i kön till studievägledare för att ta reda på vilka länder de kan söka.

– Flera av våra studiekamrater har varit i Norden, men jag skulle vilja åka till en större stad i Europa för att få uppleva matkulturen, säger Amanda.

– Jag tycker att Minor Filed Studies verkar intressant och har hört om studenter som har fått deltagit i forskningsprojekt genom det, berättar Märta.

Manon Lamartine, Samuel Petterson och Amanda Lindström.

Manon, Psykologprogrammet, och Samuel, Medier, kommunikation och PR, är båda intresserade av utbytesstudier. För Manon lockar Australien eller Kanada, beroende vilka länder hon kan anmäla sig till. Samuel vill helst göra utbytet i Sydkorea eller Japan för att få möjlighet att uppleva en helt ny kultur. Amanda som också läser Medier, kommunikation och PR, har istället siktet inställt på Minor Field Studies som hon gärna vill göra i Peru.

– Eftersom jag kan spanska vill jag gärna resa till Peru och skriva min C-uppsats där. Jag vet inte inom vilket ämne men vill gärna göra en diskursanalys, säger Amanda.

Text och foto: Anna Asplund

Tre tips från internationella kontoret till dig som funderar på att plugga utomlands:

1. Ta reda på vilket kursutbud som finns på det lärosäte du söker.
  2. Ta reda på om lärosätet har behörighetskrav på språk.
  3. Fundera på vad du vill ha ut av dina utbytesstudier.

Ansökan till utbytesstudier höstterminen 2019 och vårterminen 2019 öppnar i mitten av november och stänger den 1 december. En workshop kommer att hållas under perioden för den som har frågor eller vill ha hjälp med sin ansökan.

Om du har frågor och funderingar kring utbytesstudier, kontakta Internationella kontoret på This is an email address.