This page in English

Örebro på plats 62 av världens unga universitet

Logo Times Higher Educatin

Plats 62. Med den placeringen har Örebro universitet tagit ett kliv uppåt i Times Higher Educations rankning av världens främsta unga universitet. Listan omfattar 250 lärosäten i 55 länder, alla under 50 år.

Med plats 62 är universitet tillbaka på samma nivå i denna rankning som 2016, från plats 63 till dagens plats 62.

– Vi är glada att Örebro universitet har en fortsatt god position bland världens unga lärosäten. Det har betydelse vid rekrytering av både forskare och studenter, säger rektor Johan Schnürer.

Times Higher Education, THE, är en av världens högst värderade universitetsrankingar. Universitet och högskolor utvärderas utifrån fem kriterier: utbildning, forskning, citeringar, internationalisering och näringslivsfinansiering.

Örebro universitet placerar sig på fler av THE:s rankningar. I den senaste världsomfattande listan på över lärosäten behöll Örebro universitet sin plats i spannet 351 till 400. Konkurrensen kom från 1100 universitet med forskare som tillsammans publicerats minst 1000 artiklar de senaste fem åren.

I rankningen av världens universitet under 50 år finns tre från Sverige med. Förutom Örebro, också Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU, på plats 36 och Linköpings universitet på plats 73.