”Restauranger kan lära oss sluta dricka tomma kalorier”

Henrik Scander

Henrik Scander har en bakgrund som sommelier och har undersökt vad svenskar dricker

– Vi dricker fler kalorier än många tänker på - och det är tom energi i stort sett utan näringsämnen, säger Henrik Scander, doktorand i måltidskunskap vid Örebro universitet. Han tror att restaurangbranschen kan bidra till nya vanor som är både hälsosammare och gör att mat och dryck smakar gott.

– Män får i sig mest energi från dryck. De dricker mycket läsk, mjölk och öl. Kvinnor dricker mer te och vatten, säger Henrik Scander, som nyligen har publicerat två studier om detta i Public Health Nutrition och i International Journal of Gastronomy and Food Science.

Livsmedelsverket gör en undersökning som heter Riksmaten. Henrik Scander har använt den senaste som undersöker vuxna svenskar, i vilken nästan 1 800 personer deltar. Alla deltagare rapporterar vad de äter och dricker – under olika dagar och under olika tider på året för att få en bra spridning. Henrik Scander har särskilt fokuserat på vad svenskar dricker.

– Vi dricker till exempel mer juice idag än tidigare. Det är jättegott men när du pressar frukt får du främst i dig vatten och socker. Dessutom kan du dricka 10 äpplen utan att bli mätt.

Mer alkohol

– Svenskarna har också tagit efter vanan i Medelhavsländerna att dricka ett glas vin på vardagskvällarna.

Problemet är att svenskarna samtidigt fortsätter dricka stora mängder på helgerna. Det gör att 25 procent, eller en av fyra svenskar, konsumerar för mycket alkohol.

Henrik Scander, som själv har en bakgrund som sommelier, anser att restauranger har en viktig roll att spela.

– Våra vanor påverkas av hur andra gör. Vi kan redan se hur restauranger i högre utsträckning har börjat ta fram dryckespaket med alkoholfria alternativ. Tidigare var det ett glas vin till varje rätt som gällde.

Gå ifrån traditionella kombinationer

– Nu läggs större omsorg på att ta fram fina teer, must och egensmaksatt vatten för att kombinera med maten. Kunder ska känna att de får samma värde, men hälsosammare alternativ. Detta är också något som är väl integrerat i vår sommelierutbildning.

Sommeliererna har kunskap om hur vi på bästa sätt kan kombinera mat och dryck för att det ska smaka bra. Därför har de en möjlighet att få oss att gå ifrån traditionella kombinationer: vitt vin till fisk, rött vin till det röda köttet eller läsk med pizza.

– När vi tittar på hur mycket energi vi får i oss hamnar ofta drycken i skymundan. Mina studier visar att det behöver lyftas fram och att vi behöver hitta nya kombinationer, säger Henrik Scander.

Text och foto: Linda Harradine