Saras studentuppdrag ger viktig arbetslivserfarenhet

Sara Borg

Sara Borg pratar med sin handledare Nadine Krips på Epiroc.

Genom StudentUppdrag fick medie- och kommunikationsstudenten Sara Borg chansen att jobba som konsult på Epiroc. Ett samarbete som varit givande för båda parter.
– Sara har gjort ett fantastiskt jobb och hon har blivit oumbärlig för mig i mitt dagliga arbete, säger hennes handledare Nadine Krips.

Under 2018 blev Atlas Copcos affärsområdet Mining and Rock Excavation Technique ett eget företag – Epiroc. I Örebro innebar det att bolaget inte bara ändrade namn, utan också varumärke. Detta innebar så klart mycket extra jobb inom internkommunikation, vilket var en av anledningarna bakom beslutet att ta in en till resurs.

Nadine Krips, internkommunikatör på Epiroc Rock Drills AB, kontaktade då Rebecca Wrigby, ansvarig för StudentUppdrag på Örebro universitet Holding AB. Rebecca gick ut med en efterlysning bland studenter som läser Medier, kommunikation och PR vid Örebro universitet och fick in ett antal ansökningar. En av dem kom från Sara Borg.

– Jag fick ett mejl från Rebecca och tänkte direkt att det lät intressant. Jag hade precis avslutat första året på utbildningen och kände att jag skulle ha tid för ett extrajobb, säger hon.

Sara Borg och Nadine Krips.

När Nadine Krips och Sara Borg träffades för en intervju, kändes det direkt rätt för båda.

– Saras attityd går inte att överträffa, hon har massor av energi och tar sig an allting. Väldigt snabbt kunde jag säga ”kontakta Sara, hon löser det”, säger Nadine Krips.

Studierna kommer först

Till att börja med innebar studentuppdraget att Sara jobbade ungefär 12 timmar i veckan på Epiroc under sex veckor. Därefter valde de att förlänga uppdraget och under sommaren jobbade Sara heltid med internkommunikationen på företaget.

Nu när studierna har dragit igång igen kan Sara själv styra tiden utifrån hur hennes dagar på universitetet ser ut. Studierna kommer alltid i första hand, det är båda parter överens om.

– Den här terminen skriver vi C-uppsats, så vi har en del föreläsningar men jag styr själv ganska mycket över min tid. Jag är väldigt bra på att planera min tid och det är en stor fördel, säger Sara.

Många arbetsgivare tänker kanske att det tar mycket tid att handleda en student, hur har det fungerat för er?

– Jag räknade med att det skulle ta tid att handleda, men Sara klarade sig snabbt på egen hand, berättar Nadine Krips.

För Sara Borgs del innebär studentuppdraget fina erfarenheter att skriva i sitt cv när hon är färdig med utbildningen. Hon upplever också att det är fördelaktigt att redan under studietiden få använda och utveckla de kunskaper hon får på universitetet.

– Mitt konsultuppdrag på Epiroc är verkligen relevant för min utbildning och jag kommer att ha jättestor nytta av att ha den här arbetslivserfarenheten när jag söker jobb.

Och för kollegorna på Epiroc har Sara Borg varit en stor tillgång.

– Sara har blivit en viktig medlem i gruppen. Hon är alltid lika glad och tar sig an nya uppgifter på ett energiskt och professionellt sätt. Hon gör ett fantastiskt jobb! Att ta in en student som konsult genom StudentUppdrag är verkligen något jag råder andra, när de har mycket att göra på jobbet, säger Nadine Krips.

Text: Anna Lorentzon
Bild: Jesper Eriksson

Fakta om StudentUppdrag

StudentUppdrag jobbar för att matcha arbetsgivare och studenter med kvalificerade uppdrag under studietiden.

Genom att hyra en studentkonsult får arbetsgivaren tillgång till rätt kompetens och långsiktig kompetensförsörjning.