Skyltdockor, skolan och hedersrelaterat våld - missa inte vårens offentliga föreläsningar

Kristina Fröberg

- Det blir en rivstart nästa vecka med Karin Bojs, som berättar om hur våra DNA-trådar knyter ihop oss alla. Sedan följer ett riktigt bra program under våren, säger Kristina Fröberg, ansvarig för kultur- och programverksamheten vid Örebro universitet.

De offentliga föreläsningarna är öppna för alla och man behöver i regel inte anmäla sig. Under våren är det nio stycken - de flesta på Campus Örebro i Almby men även i Örebro Konsthall och på Campus Grythyttan. Dessutom blir det som vanligt en dag på Conventum konferens.

- Universitetets akademiska högtid är alltid i februari. Då firar vi våra nya professorer och doktorer och det är dessa som föreläser på Conventum tillsammans med de två lärarna som studenterna har röstat fram till det pedagogiska priset.

Strategiska satsningar

Över huvud taget är det ett brett spann av ämnen - konsten att göra naturligt vin, skyltdockornas utveckling och Yxhult som var med och byggde folkhemmet - och det är en blandning av forskare vid universitetet och gäster. Samtidigt märks universitetets strategiska satsningar i programmet.

- Professor Robert Brummer leder satsningen på mat och hälsa och han kommer att berätta om samspelet mellan tarm och hjärna och hur det påverkar vår hälsa. Och vi har även två föreläsningar med fokus på skolan.

Först ut är Örebroforskaren Johannes Westberg som pratar om krisen i skolan – är det verkligen ett skolsystem i förfall? I mars har Matilda Wiklund en föreläsning om fördelar och fällor med digitaliseringen i skolan.

Föräldrar med barn i skolan

- Många tror att detta bara är för skolfolk men det är inte fallet. Föräldrar med barn i skolan till exempel borde vara väldigt intresserade av detta, säger Kristina Fröberg.

Men först ut är alltså Karin Bojs. Hon bestämde sig för att släktforska på djupet och kunde genom DNA-analyser, hundratals vetenskapliga studier, intervjuer med världsledande forskare och resor till olika länder, följa spåren bakåt.

- Hon har skrivit två böcker om detta och nu kommer hon hit och berättar om sitt arbete. Det ser jag verkligen fram emot, säger Kristina Fröberg.

Text: Linda Harradine
Foto: Ulla-Carin Ekblom