Starka berättelser från Utrikespolitiska föreningens resa till Sydkorea

Utrikespolitiska föreningen utanför DMZ

Alesia Goncharik, Johan Macias Svanberg, Isac Nordin, Amanda Gustafsson, Patrik Olsson, Christofer Karlsson, Nora Shoki, Erik Fjärem, Hanna Fellman, Paulina Sundström, John Lundin Sundh och Richard Manhed utanför ingången till tunnlarna mellan Syd- och Nordkorea vid demilitariserade zonen.

Kvinnans dramatiska berättelse om flykten från Nordkorea och hur hon lyckades rädda sin son gjorde störst intryck på Örebrostudenten Richard Manhed. Han reste med Utrikespolitiska föreningen till Sydkorea i våras och är med och planerar nästa resa till Istanbul nu i höst.

Rickard Manhed

– Vi fick inte veta hennes namn, eftersom hon håller sig dold för den nordkoreanska regimen. Innan hon flydde var hon officer, berättar juriststudenten Richard Manhed, som vid sidan av studierna är marknadsförings- och programansvarig för Utrikespolitiska föreningen.

Med hjälp av människosmugglare flydde hon genom Kina och Laos till Sydkorea - men hon var tvungen att lämna kvar sin son.

Så snart hon hamnat i säkerhet tog hon hjälp av smugglarna för att muta tjänstemän som kunde registrera henne som död.

– Först då släpptes bevakningen av sonen och han kunde fly till Sydkorea. Nu lever de tillsammans men jag tycker synd om henne. Resten av släkten är kvar i Nordkorea och hon är orolig för dem, säger Richard.

Föreningen besökte den demilitariserade zonen, som ligger som en buffert mellan de båda länderna.

Parlamentet i Sydkorea

Parlamentet i Sydkorea.

Men det gemensamma säkerhetsområdet där sydkoreanska och nordkoreanska styrkor står mitt emot varandra på var sin sida av blå avlånga envåningshus var avstängt inför det kommande toppmötet mellan Nord- och Sydkorea.

– Vi kunde inte gå dit men vi kunde se in i Nordkorea och se människor, som arbetade på fälten, säger Richard.

Däremot kunde gruppen besöka tunnlarna som nordkoreaner har byggt under gränsen mot Sydkorea. Totalt har fyra tunnlar upptäckts mellan länderna, den första hittades 1974 och den senaste 1990.

– Sydkoreanerna tror att tunnlarna har byggts för att nordkoreanerna ska kunna invadera landet.

Föreningen besökte även Seoul och staden Sokcho med buddisttemplet Sinheungsa, som ligger i nationalparken Seoraksan.

– Det var en kontrast mot storstaden Seoul. Vi spenderade två dagar tillsammans med munkarna i templet.

Ingång till nationalparken

Ingång till nationalparken Seoraksan.

– Vi fick sova på golvet och äta ris, sjögräs och kimchi. Det är en traditionell koreansk fermenterad rätt som vanligen baseras på kinakål, rödpeppar och vitlök. Koreanerna älskar verkligen kimchi, det äter de till alla måltider, säger Richard Manhed, som ser fram emot nästa resa.

Text: Anna Asplund och Linda Harradine
Foto: Anna Asplund och privat

Utrikespolitiska föreningen är en studentförening vid Örebro universitet. Varje år gör föreningen två resor utomlands för att lära sig mer om länders kultur och politiska system. Under höstterminen besöker de ett land i Europa och under vårterminen går resan till en annan världsdel. Utrikespolitiska föreningen arrangerar också ett antal föreläsningar inom ämnen som berör utrikespolitik.

Föreningen verkar för att öka intresset för och skapa debatt kring internationella frågor. Föreningen vill sprida kunskap om gränsöverskridande frågor där bland annat ekonomi, människor och politiska system står i fokus.

Höstens resa blir till Istanbul under oktober månad.