Vässa din cv och Linkedinprofil på ”Mässpreppen”

Giulia Fagerlund och Karin Collén

För David Dybeck var Campusmässan steget in på arbetsmarknaden. Han fick kontakt direkt, bland annat tack vare sin cv. På ”Mässpreppen” får dagens studenter hjälp att vässa sitt cv och profil på Linkedin.

Årets Campusmässa äger rum 7 februari, då finns ett hundratal utställare på plats för att möta blivande medarbetare. Men redan den 25 januari är det dags för ”Mässpreppen” i Novahuset.

­– Det är ett utmärkt tillfälle för studenter som ska söka jobb eller praktikplats, via Campusmässan eller på annat sätt, säger Karin Collén samverkanskoordinator och ansvarig för ”Mässpreppen”.

Dagen består av tre pass och det är valfritt om man vill besöka ett eller flera. Besökarna får möjlighet att arbeta med sitt cv och Linkedinprofil, uppleva en anställningsintervju ”live” och få konkreta tips på hur de fångar utställarnas intresse under Campusmässan.

Karin Collén och Giulia Fagerlund, projektledare för Campusmässan, anser att cv och Linkedin- profilen behöver spegla varandra och är viktiga verktyg i rekryteringsprocessen.

– Överlag behöver båda ses över innan man ska söka jobb. I vissa fall har studenter missat det viktigaste, som telefonnummer och e-postadress, säger Giulia Fagerlund.

Möt din framtida arbetsgivare på Campusmässan

David Dybeck tog examen från civilekonomprogrammet sommaren 2017. Sista året valde han att gå på Campusmässan och var på två kontaktsamtal med tänkbara arbetsgivare. Han träffade Epiroc och Grant Thornton. Kontaktsamtalen ledde till sommarjobb på Epiroc och nu är han anställd på Grant Thornton.

David Dybeck

David Dybeck besökte Campusmässan 2017.

– I mitt cv och i mötet med arbetsgivare har jag lagt vikt på att berätta på vad jag har gjort utöver studierna och hur det har utvecklat mig.

Han valde också att engagera sig vid sidan av studierna. Bland annat var han med i studentsektionens Sesams utbildningsutskott och projektgruppen för Campusmässan. Och tillsammans med två studiekamrater vann han första pris i Telias tävling ”Telia challenge”. David Dybeck anser att allt han har gjort under sin studietid har utvecklat honom.

Hans tips till de studenter som ska gå på årets Campusmässa:

– Dra i så många trådar som möjligt. Vissa trådar kanske inte känns lika intressanta som andra, men även de kan i slutänden leda dig till ditt mål.

Giulia Fagerlunds tips för dig som ska gå på Campusmässan:

1. Välj vilka arbetsgivare som är intressanta för dig i mässguiden
  2. Var dig själv
  3. Ha en uppdaterad cv
  4. Var representativt klädd
  5. Var påläst, nyfiken och intresserad av arbetsgivarens verksamhet

Text: Anna Asplund
Bild: Anna Asplund och Örebro universitet

Föreläsningar under "Mässpreppen" - Novatorget - torsdag 25 januari

Kl. 10:15-11:15 – Vässa dig på LinkedIn och förbättra ditt cv!

Två erfarna rekryteringskonsulter med mer än 30 års erfarenhet delar med sig några färska stalltips. Välkommen till en nyttig föreläsning som ger dig bra aktuella verktyg och där du får möjlighet att ställa just dina frågor.

Kl: 12:15-13:00 – Upplev en anställningsintervju ”live”

Få ett försprång i rekryteringsprocessen, se när Adecco intervjuar en student live på scen.

Efter intervjun får du ”do's and dont's”, tips på vanliga intervjufrågor och information om hur du ska tänka både inför, under och efter en anställningsintervju.

Kl: 14:15-15:15 Hur gör du ett positivt avtryck på Campusmässan?

Adecco ger dig konkreta tips för att öka dina chanser att sticka ut bland 1000-tals studenter på Campusmässan.

Genom ett underhållande pass visar Adecco de vanligaste personlighetstyperna som de möter på mässor och berättar hur du knyter kontakter med framtida arbetsgivare på bästa sätt.