Elever i årskurs sex fick lära sig mer om forskning och robotik

Fem elever från Askersund och Martin Magnusson

Teo Gelin, Jack Broberg, Rut Jerlström, Martin Johansson, Julia Karlsson, Martin Magnusson och roboten Pepper.

Samtliga elever i årskurs sex från Askersunds kommun besökte Örebro universitet för att delta i föreläsning med Martin Magnusson som forskar om robotar.

– En forskare skapar ny kunskap inom ett visst område, berättade universitetslektor Martin Magnusson för eleverna.

Som barn drömde han om att bli konditor eller sockerbagare. På gymnasiet tyckte han kemi var roligare, innan han landade i ett intresse för datorer och robotik. Idag arbetar han med robotar som kan visa vägen för resenärer och med robotar som kan gräva i gruvor.

– En robot är en dator som man programmerar för att göra olika saker, och som också kan se vad som finns omkring den och röra sig, förklarade Martin Magnusson under föreläsningen.

Intressant föreläsning

Teo Gelin, Jack Broberg, Rut Jerlström, Martin Johansson och Julia Karlsson var fem av de 110 eleverna som var med på föreläsningen. De tyckte att det var intressant att lyssna på Martin Magnusson och att få lära sig mer om robotar.

– Det var kul att lära sig hur en robot ser och att de har ett eget språk, säger Teo Gelin som funderar på att utbilda sig till spelkonstruktör.

Alla fem planerar att plugga vidare, även om forskning och robotik inte är framtidsdrömmen. Rut Jerlström har siktet inställt på att bli läkare eftersom hon vill hjälpa människor. Även Jack Broberg vet inte riktigt vad han vill arbeta med i framtiden – men ser det som självklart att plugga vidare efter gymnasiet.

– Mina favoritämnen är idrott och historia, men jag vill plugga till civilingenjör, berättar Martin Johansson.

Julia Karlssons framtidsplan är att tävla för landslaget i längd- och skateskidåkning. För henne är skidkarriären prioriterad ett just nu.

– Men jag vill också plugga till advokat, säger Julia Karlsson.

Text och foto: Anna Asplund

Dagens studiebesök är ett pilotprojekt som är en del i arbetet med Örebro universitets arbete med breddad rekrytering. Projektet är en del av Linje 14 och syftet är att motivera barn och ungdomar till högre studier.