This page in English

Internationell masterstudent i statistik tilldelas Global Swede-diplom

Mohammad Ehtasham Billah tog emot diplomet från Gabriella Augustsson

Mohammad Ehtasham Billah tog emot diplomet från Gabriella Augustsson, gruppchef på UD:s enhet för främjande och hållbart företagande.

Mohammad Ehtasham Billah från Bangladesh har fått utmärkelsen Global Swede. Under en ceremoni i på Utrikesdepartementet i Stockholm tog han emot diplomet tillsammans med 25 andra studenter från länder runt om i världen.

Studenterna som deltog i ceremonin har utmärkt sig inom områden kopplade till innovation och entreprenörskap och visat sig vara goda representanter för både Sverige och det egna landet.

– Det är en ära att få den här utmärkelsen, säger Mohammad Ehtasham Billah som är läser det internationella masterprogrammet i statistik på Örebro universitet.

Under ceremonin fick han tillfälle att träffa de andra nominerade studenterna. Han tycker att utmärkelsen uppmuntrar studenter att tänka mer kreativt och bli involverade i nyskapande aktiviteter.

– Ceremonin var väldigt bra, jag är glad att jag fick vara med, det är en unik händelse, säger Mohammad Ehtasham Billah.

Det är för nionde året i rad som diplomeringsceremonin för Global Swede anordnas av

Utrikesdepartementet och Svenska institutet. Utmärkelsen är en del av regeringens och Svenska institutets arbete med att bygga långsiktiga relationer med internationella studenter i Sverige. Syftet är att skapa broar av gränsöverskridande och multikulturella nätverk som ska bidra till att entusiasmera och engagera studenterna till att behålla relationen med Sverige och sitt lärosäte efter avslutade studier.

Text: Anna Asplund
Foto: Sofia Nahringbauer