Marie Gelangs råd till politiker i Almedalen

Marie Gelang, forskare i retorik, ger sina bästa råd till politiker i Almedalen. Vad de ska tänka på när det gäller kroppsspråk, tajming och debatt.

Marie Gelang medverkade i Sveriges radios program Studio Ett och spanade inför veckan tillsammans med Thomas Ramberg, Ekots politiska kommentator.

Hon finns även på plats under Almedalsveckan för att delta i flera seminarier i Humtanks tält på Hamnplan. Har kroppsspråket någon betydelse för politisk kommunikation och är debatter åsiktskrig eller samhällsrelevanta diskussioner är två exempel.

– Det gäller att inte hamna i diket där man smutskastar sin motpart, vilket har varit en tendens i senare debatter, säger Marie Gelang, Örebro universitets representant i Humtank.

Humtank är en akademisk tankesmedja som verkar för att visa upp värdet av humanistisk utbildning och forskning – ett samarbete mellan humanistiska fakulteter vid 15 svenska universitet och högskolor.