Nu är det dags för Universitetsdagarna

Studievägledare Katarina Enberg, Anton Andersson, Madeleine Trinh, konferencier Mia Carlén, Parosh Hama Ali och Elin Häggblom inledde Universitetsdagarna med panelsamtal i Aula Nova.

Gå på magkänslan och tänk inte så mycket – du kan alltid hoppa av om det inte känns rätt. Dessa handfasta råd fick besökarna på Universitetsdagarna av fyra nuvarande studenter.

Universitetsdagarna är Örebro universitets öppet genomförs 6 – 7 mars. Här kan du läsa mer om Universitetsdagarna och se programmet för programpresentationer.

Universitetsdagarna är Örebro universitets öppet hus för de som är nyfikna på att börja plugga här. Studenterna Anton Andersson, Madeleine Trinh, Parosh Hama Ali och Elin Häggblom gav råd, berättade om sin väg till högre studier och hur det är att plugga på ett universitet. Förutom magkänslan poängterade studenterna att välja utbildning efter intresse och att man inte behöver börja plugga direkt efter gymnasiet – det går bra att vänta ett par år.

Efter morgonsamlingen i Aula Nova erbjuds besökarna programpresentationer av utbildningar, rundvandring på universitetet eller att hänga med studenter och studievägledare i loungen i Forumhuset. Där finns även FUNKA, för den som pluggar med funktionsnedsättning, och internationella kontoret som svarar på frågor om utbytesstudier.

Amanda Bollman och Linda Nederman pluggar Samhällsprogrammet med beteendeinriktning på Rudbecksgymnasiet. De vill vänta ett par år innan de pluggar vidare efter studenten, men besöker Universitetsdagarna för att få veta mer. Planen för dagen är att gå på programpresentationerna för Kriminologiprogrammet, Medier, kommunikation och PR och Psykologprogrammet.

Linus Vikander och Oskar Eriksson från Virginska gymnasiet läser Samhällsprogrammet med beteendeinriktning. De är sugna på att börja plugga direkt efter gymnasiet och vill lyssna på olika programpresentationer. Linus är intresserad av Tränarprogrammet, Plugga utomlands, Psykologprogrammet och Sjuksköterskeprogrammet. För Oskar blir det programpresentationer av Kriminologiprogrammet, Plugga utomlands och Biomedicinska analytikerprogrammet, inriktning laboratoriemedicin.

Alva Svensson, Marie Chantal och Saga Nilsson går på Virginska gymnasiet. Alva och Marie läser vård och omsorg medans Saga pluggar restaurang och livsmedel. Alva och Marie är intresserade av Sjuksköterskeprogrammet och Audionomprogrammet, medan Saga ska gå på programpresentationer om programmen Kulinarisk kock och måltidskreatör och Sommelier och måltidskreatör och Måltidsekologprogrammet.

Text och foto: Anna Asplund