Pionjärer redo för utbytesstudier

Human Amouri och Alfred Elving.

På årets plugga utomlands-mässa kunde första kullen av Civilingenjörer få inspiration, tips och råd inför utbytesstudier. De startade sin utbildning höstterminen 2016 och har nu kommit så långt att det är dags att planera om de vill studera i ett annat land till nästa höst.

Örebro universitet har avtal med cirka 150 partneruniversitet. Varje år reser ungefär 220 studenter på utbytesstudier från Örebro universitet.

Är du nyfiken på att plugga utomlands? Här kan du läsa mer om utbytesstudier.

Human Amouri och Alfred Elving utbildar sig till civilingenjörer inom datateknik och var två av besökarna på mässan. Och Tyskland är ett av länderna som lockar.

– Jag funderar på Tyskland, Nederländerna eller England. Länderna ligger nära Sverige och jag tror inte att det är alltför stor kulturell skillnad, säger Alfred Elving.

Även för Humam Amouri är Tyskland ett intressant alternativ. Framförallt för att det är ett land som har kommit långt inom teknik och industrin. Men även Hongkong lockar.

– För mig är det viktigt att plugga på ett bra universitet. Och jag ser också fram emot att komma till en ny miljö och kultur, säger han.

På mässan fanns studentambassadörer som redan har varit utbytesstudenter för att berätta om sina erfarenheter och ge tips och råd till de som funderar på att resa iväg. Två av dem var Elin Hultman och Malin Johansson.

Malin Johansson och Elin Hultman.

– Utbytesterminen i Shanghai gav mig nya erfarenheter. Jag växte som person och fick chansen att uppleva vardagen i en annan kultur, säger civilekonomstudenten Elin Hultman.

Malin Johansson håller med Elin Hultman. Hon läser Masterprogram i hållbarhet och var på utbytestermin i franska Bordeaux. Men även om de har positiva erfarenheter av utbytesstudierna så upplevde de också kulturkrockar och hemlängtan.

– Första veckorna var allt toppen. Sedan fick jag hemlängtan, men jag kom över den och fick världens upplevelse genom min utbytestermin, säger Malin Johansson.

En av kulturkrockarna som Elin Hultman minns var svårigheterna med att öppna ett bankkort i Shanghai.

– Det tog tid, vi fick gå till tio banker innan vi fick hjälp. Jag lärde mig att man måste fråga samma person flera gånger och man fick inte ge sig om man fick ett nej första gången, berättar Elin Hultman.

Jenny Peterson Engström.

Jenny Peterson Engström är verksamhetsansvarig på internationella kontoret. Hon har själv läst hela sin utbildning i international business i Australien. Under sina studier valde hon att göra en utbytestermin i USA. Hon anser att studenterna som väljer att göra utbytesstudier har mycket att vinna.

– Det är en bra merit när man ska söka jobb, man utvecklas som person och får nya perspektiv, säger hon.

Text och foto: Anna Asplund