Prestigefullt stipendium till alumn

David Silverlid

Efter examen från Rättsvetenskapliga programmet med internationell inriktning har David Silverlid fått det prestigefulla Fulbrightstipendiet för att bedriva Master of Laws studier vid University of California i Los Angeles.

Här kan du läsa mer om Fulbright stipendiet.

Studenter från alla ämnesområden kan söka stipendiet och Fulbrightkommissionen utser cirka tio stipendiater varje år. David Silverlid anser att en av orsakerna till att han fick stipendiet är att han har en tydlig riktning med sina studier och kommande yrkesval.

– Under min tid på Rättsvetenskapliga programmet med internationell inriktning valde jag att nischa mina studier mot folkrätt.

När han läste sjätte terminen på programmet representerade han tillsammans med två andra studenter från programmet Sverige i en internationell rättegångstävling i folkrätt i Haag. Laget kom på fjärde plats och efter det var David säker – det är folkrätt han vill arbeta med i framtiden.

Det brinnande intresset för folkrätt väcktes av hans lärare Tarik Radwan och Märta Johansson som även var med och handledde studenterna under rättegångstävlingen.

– Tack vare deras stöd orkade vi ta oss vidare i tävlingen.

För att få mer kunskap om folkrätt valde David Silverlid att göra praktik på Utrikesdepartementet hos regeringskansliet efter sina studier. Därefter arbetade han som handläggare för asylärenden hos Migrationsverket.

Livet och studierna i Los Angeles

Livet i Los Angeles och University of California uppfyller alla David Silverlids förväntningar. Campus är enormt med perfekt klippta gräsmattor och alla han möter är välkomnande och trevliga.

– Studierna är utmanande men inte jätteintensiva, det är en avslappnad västkustattityd så det finns tid till att utforska Los Angeles.

På universitetet finns även terapidjur. Studenterna får klappa minihästar och kela med hundar.

– Det är ett roligt inslag som hjälper oss att fokusera på studierna och minska stressen under tentaperioden.

Den stora vinsten med att få studera utomlands under ett år är nätverket som han bygger och möjligheten att ta del av andra kulturer.

– Vi är 200 studenter i Master of Laws-programmet på University of California Los Angeles.

Under ett år läser han bland annat folkrätt, internationell handel och krigets lagar i USA. Och vid vårtermins slut tar han en Master of Laws examen.

För den som ska söka stipendium är David Silverlids tips att tänka igenom varför man vill söka det. Bra betyg, att vara aktiv under studietiden och en bra motivering räcker långt.

I framtiden är målet att arbeta med folkrätt för FN i New York eller Utrikesdepartementet. Men först vill David Silverlid arbeta under några år för att sedan studera vidare på forskarnivå för att ta en doktorsexamen.

Text: Anna Asplund