Radion förde Moa till drömutbildningen

Moa Fröding

För Moa Fröding är Musik, kultur och medier drömutbildningen. Det var genom radion hon hörde om det nya programmet vid Örebro universitet och hon såg möjligheten att få plugga något som hon brinner för. En fördel är att utbildningen finns i hennes hemstad Örebro där hon trivs bra, men om den hade varit i en annan stad hade hon flyttat direkt.

Här kan du läsa mer om programmet Musik, kultur och medier

Varför sökte du programmet Musik, kultur och medier?
I hela mitt liv har jag funderat på musikens funktion i samhället, både på ett strukturellt och individuellt plan. Jag hade sökt till Kriminologprogrammet, men sista anmälningsdagen hörde jag på radion om det nya programmet på Musikhögskolan. Då förstod jag att det fanns en möjlighet att plugga något jag verkligen brinner för. Därför bytte jag snabbt spår från kriminolog, som jag hade tänkt bli i flera år, till något som visade sig bli min drömutbildning.

Programmet är unikt för Örebro universitet och var mitt förstahandsval. Om det hade funnits i en annan stad hade jag flyttat dit. För mig var det bara tur att det fanns i min hemstad eftersom jag trivs bra här.

Vad är det bästa med ditt program?
Jag får ta del av aktuell forskning inom musikvetenskap och att jag blir undervisad av kunniga lärare. En stor fördel med programmet är också att vi är en del av Musikhögskolan och därmed har tillgång till övningsrum dygnet runt. Även om det inte är någon praktisk musikundervisning på programmet så finns det möjlighet för oss som musicerar att utvecklas även inom det området. Något annat som jag ser väldigt positivt på är att få hänga på Musikhögskolan som enligt mig är det mysigaste huset på hela campus.

Beskriv Örebro universitet med tre ord.
Energigivande, kreativt och gemenskap.

Vad tycker du om studentlivet i Örebro?
Jag tycker att studentlivet i Örebro är alldeles lagom. Det finns stora möjligheter att engagera sig inom sin kårsektion, men man kan också välja att vara med ibland. Under introduktionerna är det blandade aktiviteter för att det ska finnas något som passar alla. Utöver kårsektionerna finns det dessutom många roliga föreningar som man kan gå med i om man vill. Du kan hitta en gemenskap och nya vänner oavsett om du älskar att festa, skriva eller göra en podcast.

Vad har du för framtidsplaner?
Först och främst vill jag läsa en master efter att jag har tagit kandidatexamen. Min stora dröm är att forska inom musikvetenskap och fortsätta min resa inom den akademiska världen. Annars drömmer jag om att kunna arbeta inom radio eller som frilansande skribent i framtiden. Jag vill ha ett jobb där jag kan få användning av min kunskap och kreativitet.

Tips till blivande studenter?
Läs kurslitteraturen så fort du har möjlighet och påbörja dina skriftliga hemtentor i god tid. Det låter tråkigt men det är väldigt tacksamt mot en själv i längden. Försök också att ha kul under din studietid och gör någonting i eller utanför skolan som du tycker är roligt. Då blir oftast pluggandet lättare. Ett annat tips är att bli medlem i Studentkåren där man får matnyttig information samt hjälp och stöd om man har några problem med sin utbildning.