Rektors vårtal

Örebroare, Besökare, Vårvänner!

Örebro universitet arrangerar – traditionsenligt – och med sprakande pyrotekniskt stöd från kommunen – Valborgsmässofirandet vid Slottet och Svartån – en miljö som ju är själva urbilden av vår stad.

Örebro finns i ett fantastiskt landskap som sträcker sig från skogsmiljön i Kilsbergen över bördiga slätter ner till de stora sjöarna Hjälmaren och Vättern. Själva staden Örebro är ju uppvuxen vid Svartåns stränder. Och om en stad nu har en själ – så bor den här, i en av åns djuphöljor under Slottets hägn. Slumrande på vintern, livligare på våren och sedan dansande i sommarens glittrande vågor.

Att hålla ett vårtal i Örebro ger en storartad möjlighet att få tala till många tusen människor – även om ni inte just nu syns i mörkret.

Som vanligt med en fantastisk inramning av skön sång från Örebro studentsångare och klingade klanger från Frälsningsarméns musikkår. Här också omgiven av de fyra elementen: frisk luft, strömmande vatten, sprakande eld tänd av pricksäkra bågskyttar och mycket solid jord i form av slottets stenväggar.

Örebro universitet fyller 20 framgångsrika år i år – fortfarande en ungdom – men vi har lämnat tonåren. Som rektor är jag mycket glad över det stöd vi känner från hela Örebro – särskilt att man så ofta talar om oss som ”vårt universitet”. Universitet vill verkligen också vara en del av samhället. Genom framstående forskning och utbildning på vetenskaplig grund bidrar vi med ny kunskap och kompetens till utvecklingen av staden Örebro, vår region och vårt land.

Universitetets kanske allra största bidrag till staden är de 4 000 nya studenter som börjar varje år. Totalt gör 15 000 studenter med sin ungdomliga entusiasm Örebro till en livfull stad –stundtals kanske för livfull? – med ännu bättre kultur, nöjesliv och restaurangutbud. De många nya lärare, läkare, socionomer, ingenjörer med flera, som stannar kvar efter examen gör fina insatser i Örebros skolor, sjukvård, näringsliv och samhället i stort.

Våren är hoppets tid, det blir ljusare, gräs och gröda gror, och nu blommar det i stadens parker, villaträdgårdar och kolonilotter. Men det är också en tid av svängningar mellan kyla och värme, mellan mörker och ljus. Våren kommer allt tidigare och jorden blir allt varmare som en följd av människans klimatpåverkan.

Denna globala uppvärmning har forskare försökt informera om sedan början av 1980-talet. Det är mäktigt att en sextonårig svensk skolflicka nu lyckats bättre med att kommunicera allvaret än både amerikanska vicepresidenter och det internationella forskarsamhället. Så medan vi gläds åt det fina vädret så måste vi också fundera över vad detta kan innebära för allas vår framtid.

Vi bor i en gynnad del av världen och Örebro är en bra plats i detta goda land. Den växande staden erbjuder så många möjligheter till studier och arbete, till kultur och nöjesliv – ja till ett riktigt bra liv. Vi måste bara lära oss att hushålla bättre med vattnet, särskilt i en tid av accelererande klimatförändringar. Dessa för med sig utmaningar som enbart kan lösas genom forskning, utbildning och olika tekniska och sociala innovationer. Det goda landet Sverige kommer att klara detta och Örebro kommer att göra sin del.

Nu går vi som sagt mot ljusare tider och många  ser fram emot sommarsemestern, att få sitta på uteserveringar med vänner, att grilla med familjen, att vara i naturen med skogsliv i Kilsbergen eller båtliv på Hjälmaren, kanske lättjefullt strosa i Stadsparken och vidare längs med ån ner mot Oset.

Skolelever och universitetsstudenter skall bara först klara sina slutprov och tentamina innan avslutningar och examen. Men också detta går ju så mycket lättare i en ljusare årstid. En årstid där musiken bär många av våra minnen och känslor, alltifrån från "Idas sommarvisa" för de minsta till "Den blomstertid nu kommer" och ”Sjung om studentens lyckliga dag”.

Vintern har nu rasat ut, våren är kommen och vi välkomnar tillsammans den sköna maj genom att utbringa ett fyrfaldigt leve för våren och för Örebro.

De leve:

Hurra! Hurra! Hurra! Hurra!